PostNord svarar på kritiken – stöldrisk när varubreven ändras?

"Varubrev ska i första hand levereras i postlådan".

I förra veckan berättade vi att PostNord, återigen, är på väg att göra om sin leveranstjänst Varubrev. Från och med den första november i år så ska alla varubrev levereras vid första försöket. Tjänsten “Leverans vid dörr” kommer därmed bakas in som standard i tjänsten.

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar varubreven: “Alla ska levereras vid 1:a försöket”

Annons

En positiv nyhet enligt många men samtidigt höjdes röster om risker för stöld. Leverans vid dörr är förstås inte en ny tjänst, den har funnits sedan 2019, men med tanke på att den nu blir standard så har vissa alltså blivit oroliga.

Man tänker inte alls på kunderna! Utan enbart på besparingar. Vem kommer att bära ansvaret för om paket försvinner. Posten kan ju då säga att de har lämnat paketet, så de ansvarar inte för vad som händer sedan, skriver en orolig läsare till Ehandel.

Vi vände oss till PostNord för att få deras bild av eventuella risker med att varubreven nu alltid ska levereras vid första försöket.

Det kommer fortsatt att vara så att alla Varubrev i första hand ska levereras i postlådan. Det är bara när det inte är möjligt som de kommer att levereras vid dörren eller i en påse. 85 procent av alla Varubrev som idag har det nuvarande tillägget ”Leverans vid dörr” levereras ändå i postlådan. I samma stund som ett Varubrev levereras vid dörren eller i en påse på postlådan kommer mottagaren att få ett meddelande via sms eller e-post, så att mottagaren får veta det på en gång, säger PostNords presskontakt till Ehandel.

Vem är ansvarig om paketen som lämnas försvinner?

Vid förlust, minskning, skada eller försening av Varubrev återbetalas högst erlagt pris för frakten av Varubrevet, något som fortsatt kommer att gälla i och med denna förändring.

PostNord kommer alltså att meddela kunderna direkt när ett varubrev lämnats vid dörren, så att det kan hämtas upp snarast möjligt. Enligt fraktbolaget så har den kommande förändringen efterfrågats av både e-handlare och konsumenter.

Vi gör detta för att konsumenterna i allt högre utsträckning vill ha sina varor hem, och inte behöva hämta dem på ombud, något som har bekräftats i återkoppling både från avsändare och mottagare av varubreven, meddelar PostNord.

Annons

Annons