PostNords Black Friday-varning: ”Har vi räknat fel blir det tajt”

Öppnar tillfälliga ombud.

Att Black Friday innebär särskilt stora utmaningar i år vet vi vid det här laget. Inte nog med att e-handeln kan vänta sig en tillväxt på 20 procent under årets stora readag, den smälter dessutom in i julhandeln.

Det är med andra ord ett hårt tryck att vänta och för logistikföretagen innebär det ett minst sagt hektiskt arbete. Så hur gör dem egentligen för att möta årets kaos? Vi har frågat PostNord.

Annons

Vi gör en rad saker inför årets högsäsong. Vi tar in extra personal och fler transporter. Vi sorterar paket på söndagar och kör ut leveranser till ombud på lördagar. Vi kör hemleveranser på lördagar i områden där det finns underlag och vi öppnar tillfälliga ombud för att minska köerna. Och inte minst jobbar vi tillsammans med avsändande kunder för att slipa prognoserna så vi har rätt kapacitet vid rätt tidpunkt, berättar Maria Ibsén, pressansvarig hos PostNord, för Ehandel.

Har ni kapaciteten att möta den ökade belastningen i år?

Vi kommer att göra allt vi kan för att allt ska flyta så smidigt som möjligt både för dem som skickar och dem som tar emot. Varken vi eller något annat företag kan dimensionera verksamheten efter någon eller några veckors extrem högtrafik, och självklart tar vi in den kapacitet våra prognoser säger.

Prognoserna bygger dels på den statistik och erfarenhet vi har och dels på de prognoser vi får från våra avsändande kunder. Om någon av oss har räknat helt fel kan det förstås bli extra tajt.

LÄS ÄVEN: E-handeln rustar för Black Friday-storm - "Kaos är att vänta"

I den senaste delen av vår nedräkning mot Black Week-spektaklet berättade vd:n för Teknikdelar.se att de upplevde Postnords upphämtningstider som statiska och att de själva tvingades stoppa in paket i sina privata bilar och köra ut till Postnords hubbar i centrala Malmö, för att kunna garantera kunderna snabbast möjliga leverans.

Ett bekymmer som kan komma att kvarstå även i år.

Vi försöker vara flexibla, och har gärna en dialog med kunderna om sådana här frågor. När kapaciteten är begränsad så behöver vi följa de rutter vi har lagt upp för att alla ska få samma möjlighet att skicka iväg sina varor. Därför kan vi under högsäsongen inte heller ta emot mer gods än det avsändaren har bokat. Transporterna är dimensionerade utifrån bokningarna, och under den här perioden är det sällan möjligt att hitta extra utrymme ad hoc, säger Maria Ibsén.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handlarens BF-bekymmer: ”Fyllde privatbilar med säckar och paket”

Vilken del i logistikkedjan blir er största utmaning i år?

Det är klart att de delar där kapaciteten är begränsad kan bli ansträngda. Ingen verksamhet kan dimensioneras utifrån några högsäsongsveckor. Transporter är en trång sektor för hela branschen – tillgången på bilar och chaufförer är ansträngd.

Hos våra ombud kan det bli trångt just för att de har ett begränsat utrymme för paketen. Vi har 100 fler ombud nu än förra högsäsongen, och försöker underlätta till exempel med 60 tillfälliga ombud och utökade hemleveranser. Som mottagare kan man hjälpa till genom att hämta sina paket så fort de har kommit.

LÄS ÄVEN: Så möter e-handelsjätten Black Friday-kaoset – ”Vi förstår oron”

Har ni några nyheter i år, som e-handlare kommer att märka av?

Det som inte fanns förra högsäsongen var att Varubrev sedan i maj kan lämnas vid mottagarens dörr, och det kan göra att fler kan få sina varor ända hem. För mottagarna är appen inte ny men en god hjälp i pakettider. När man kan följa sina försändelser enkelt och tydligt blir det färre frågor, både till PostNord och till e-handlarna, och nöjdare mottagare.

Annons