ANNONS

Power slår på stora trumman - rustar för 30 nya butiker

Robert van Toor, vd Power Sverige

"Vi sparar inte på någonting".

ANNONS

I februari kom nyheten att Media Markts svenska verksamhet köps upp av Power. Den 1 augusti tog elektronjätten officiellt över verksamheten och inledde en rejäl omprofilering av varuhusen.

LÄS ÄVEN: Nu försvinner MediaMarkt – Powers VD: “Största som gjorts på 10 år”

En månad senare hade den sista Media Marks-skylten bytts ut och den nya inredningen börjat komma på plats. Nu meddelar elektronikjätten att man är redo för att slå upp dörrarna "på riktigt".

Vi har fått feedback om att kunderna saknar en öppningsfest, och nu kommer den med buller och bång. Vi kommer att rulla ut den orange mattan i hela Sverige, och lovar en öppningskampanj utan motstycke, säger Robert van Toor, vd för Power Sverige, i en kommentar.

Kontakt med polisen

Van Toor beskriver projektet som det, förmodligen, största som gjorts inom svensk detaljhandel på minst tio år. På mindre än två månader har 29 varuhus byggts om, fått nya skyltar och över 1 300 anställda har genomgått kurser och produktutbildningar.

Arbetet har slagit alla förväntningar, och vi har en stor grupp med extremt motiverade kollegor som är redo att välkomna kunderna, säger Robert van Toor.

Trots arbetet är det fortfarande en del kunder som inte är medvetna om att Power tagit över Media Markt. Men det ska det bli ändring på.

På måndag inleder man med lanseringsfester i Powers tre största varuhus i Barkarby, Kungens kurva och Högsbo. Sedan drar en gigantisk rikstäckande kampanj igång som inkluderar alla varuhus.

Vi sparar inte på någonting inför lanseringsveckan. Vi kommer att ha stora öppningsshower, sända live på TikTok och vi har även nära kontakt med den lokala polisen för att hantera trafiken och folkmassorna på ett bra sätt, säger Robert van Toor.

Planer på nya varuhus

Men det krävs mer än tårta och konfetti för att få en verksamhet att blomstra. Och när Power nu är fullt etablerade i Sverige är nästa steg att vända lönsamheten. Robert van Toor tror att vändningen är möjlig redan inom ett år.

Jag är väldigt positiv till att vi når lönsamhet, och att vi är på rätt väg.

Och det finns redan planer på fler varuhus i Sverige.

Jag tror att det kan bli aktuellt att öppna det första, helt nya, fullskaliga varuhuset redan under 2024. På längre sikt är planen 30 nya varuhus i Sverige för att få en bättre geografisk täckning, avslutar Robert van Toor.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se