Pantad reklam: “Återges inte konsekvent” – nu fälls Prisjakt

Kan aldrig garantera att informationen är helt korrekt.

Prisjämförelsetjänsten Prisjakt har för andra gången på relativt kort tid fälts för vilseledande reklam. Båda fallen är kopplade till själva kärnan i Prisjakts affär där tjänsten hämtar in produkter och priser från e-handlarnas sajter och sedan listar dessa för användarna.

LÄS ÄVEN: Prisjakt fälls – en klocka visade sig vara ett armband

Annons

I det tidigare fallet så fick användaren upp ett armband när de klickade på en klocka på Prisjakts sajt. Denna gång handlar det om problem i listningen av priserna på sajten.

Prisjakt verkar för det mesta ha koll på sina priser men när de ska inkludera eller exkludera pant på exempelvis energidrycker så verkar det vara lite svårare. Detta eftersom e-handlarna jobbar med pant på olika sätt.

Anmälaren i fråga skriver följande till RO:

På prisjakt.nu visas pris inklusive frakt på en produkt. Dock visas priset exklusive pant för vissa återförsäljare. Det gör att priset blir högre än vad som anges när man ska köpa produkten från dessa återförsäljare. Detta blir vilseledande eftersom alla andra återförsäljare visar priset inklusive pant.

Bättre rutiner ska säkerställa korrekt pant

Prisjakt försvarar sig med en lång utläggning om hur deras sajt fungerar. Företaget hämtar e-handlares prislistor i kombination med så kallad webbskrapning, i de fall där man inte får tillgång till några färdiga listor. De säger även att de "inte kan garantera att någon information är korrekt" eftersom de inte har kontroll över butikernas pris­sätt­ning.

Medie­kanalen ser förbättringsmöjligheter inom dessa produktkategorier där pant presenteras på olika sätt bero­ende på produkt och nätbutik och mediekanalen kommer att fokusera på att införa vägledande informa­tion för konsumenter som besöker dessa produktkategorier och prisjämförelser. Man ska också fokusera på att förbättra rutinerna för att säkerställa att panten presenteras så rätt som möjligt och, som ett resultat, minska risken för otydlig eller felaktig prisinformation gällande dessa produkter, skriver Prisjakt avslutningsvis.

Reklamombudsmannen verkar inte bry sig alltför mycket om Prisjakts tekniska utläggning utan ser prisjämförelserna som reklam. Därmed bör de följa de regler som gäller för reklam och marknadskommunikation.

Av mediekanalens yttrande framgår att pant inte återges konsekvent. Enligt mediekanalen kan det vara så att pant inkluderas i prisangivel­sen ”Pris” i produktkategorin ”Drycker”, i andra fall inkluderas pant i fraktkostnaden och i vissa fall utelämnas pant i prisuppgifterna trots att pant förekommer. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att rekla­men innehåller en vilseledande prisjämförelse. Reklamen strider därmed mot artiklarna 5 och 11 i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannens i sin bedömning.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!