Prisjakt och Klarna inför årets Black Friday – “max 1-2 procent i tillväxt”

Vilken effekt får pandemin?

Black Friday har etablerat sig som Sveriges i särklass största shoppingdag, och de senaste åren har försäljningen i samband med dagen ökat kraftigt från år till år. 2019 var inget undantag, men samtidigt blev ökningen för just Black Friday, alltså fredagen, inte så stor som många hade förutspått.

Nets - som då fortfarande kallade sig Dibs - vittnade då om en ökning på endast 7 procent för den aktuella fredagen. Det kan jämföras med 10 och 21 procent 2018 respektive 2017. Men siffrorna kan förstås variera beroende på mätunderlaget och Klarna och Prisjakt menade efter Black Friday 2019 att ökningen snarare låg på 14 procent.

Annons

LÄS ÄVEN: Rekordsvag ökning för Black Friday: "Definitivt ett trendbrott"

En anledning till att Black Friday tappat i stjärnglans är förstås att Black Week allt mer har etablerats som en sorts standard. En annan är att proteströrelserna mot Black Friday och liknande kampanjdagar har vuxit sig allt starkare och en tredje att det knappast saknas rabatter och erbjudanden för konsumenterna att ta del av under resten av året.

"Rekordartade resultat på Black Friday"

Så hur går det för Black Friday i år, med tanke på att coronapandemin verkar ha gett e-handeln en ytterligare skjuts och samtidigt bidragit till att färre vill besöka butiker? Vi vände oss till expertisen för att få en prognos.

Svensk Handel och andra aktörer som exempelvis vi på Prisjakt har bedömt en tillväxt på drygt 10-20 procent för varje nytt Black Friday som varit. 2020 kommer dock troligen att bli annorlunda. I år förväntar jag mig att handeln för första gången i Black Fridays historia kommer stagnera. Max 1-2 procent i tillväxt, kanske till och med att handeln backar någon enstaka procent, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt, till Ehandel.

Han understryker dock att den prognosen gäller den totala handeln.

För e-handeln ser det helt annorlunda ut. Via en Sifo-undersökning kan vi exempelvis se att 42 procent av svenskarna uppger att de på grund av coronapandemin kommer välja online-shopping framför fysisk handel på Black Friday. E-handeln kommer alltså gå mot ännu ett rekordår, men jag förväntar mig inte riktigt att tillväxten där kommer vara tillräcklig för att täcka upp tappet i fysisk handel.

Carl Vult von Steyern menar att det finns ett ovanligt stort utrymme för konsumtion eftersom svenskarna inte är ute och reser på samma sätt som andra år.

Att vi stannar hemma bidrar också till att vi vill fixa i hemmet. Allt från inredning till hemelektronik kommer att gå väldigt bra i år. Vi ser även en aktivitetstrend där svenskarna i högre grad vill röra på sig ute i naturen. Butiker som täcker dessa segment kommer kunna göra rekordartade resultat på Black Friday, trots att handeln på totalen väntas stagnera.

Annons

"Drivs av prisreduceringar"

Även Niklas Gillström, presschef på Klarna, tror att Black Friday 2020 blir en ovanligt stark tillställning - åtminstone på nätet. Han pekar på att Black Week under flera år har vuxit som shoppinghögtid och att e-handeln generellt har vuxit i samband med corona.

Dessa två trender i kombination pekar på att vi går mot den mest online-intensiva Black Friday någonsin. Exakt vad det innebär i procentuell ökning vill jag inte spekulera i - det återstår att se, säger han.

Finns det inte en möjlighet att svenskarna redan har hunnit shoppa på sig det de behöver? Det saknas ju knappast bra erbjudanden under resten av året.

Om man ser krasst på det så är det upp till handlarna hur mycket omsättningen kommer att öka jämfört med övriga dagar, då det framför allt drivs av prisreduceringar. Men det vi med säkerhet vet är att förväntningarna från svenska konsumenter kommer att vara höga, och att majoriteten tror att det kommer erbjudas större prisreduceringar precis som tidigare år. Med andra ord är kunderna redo att fynda hos de handlare som fortsätter vår numera etablerade, men fortfarande växande, shoppingtradition Black Friday, säger Niklas Gillström, och fortsätter:

En viktig drivkraft att komma ihåg vad gäller Black Week är att det blivit vanligt bland svenska konsumenter att göra sina julklappsinköp under denna vecka. Förväntningen är att kunna bocka av önskelistorna när det är billigare att handla.

LÄS ÄVEN: Experterna om Black Friday-hatet: "Har man en gång börjat är det svårt att sluta"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!