Prisjakt sågade namnvalet – nu byter snusförmedlaren namn

"Aldrig varit vår ambition att dra nytta av Prisjakts varumärke".

I slutet av juli i år klev ett slags ”Prisjakt” för snus in på den svenska marknaden, nämligen Prilljakt.nu.

Genom att söka på en snusprodukt så får man se vad olika snusmärken kostar hos svenska återförsäljare, exempelvis Snusbolaget.se och Snussidan.se. Och genom att klicka på ett prisförslag kommer man vidare till återförsäljarens sajt, där man förstås kan köpa produkten.

Annons

Efter många hundra timmar av programmering finns nu ett egenutvecklat verktyg som kontinuerligt jagar prisinformation, kommenterade medgrundaren Carl Conradsson på startupen Bizkit, i ett pressmeddelande då.

Risk för förväxling

För bakom Prilljakt står nämligen Bizkit och mediebyrån Advisory.

Men vänta nu. Något har hänt här. Prilljakt är inte Prilljakt längre. För namnvalet har fått kritik. Schibsted-ägda Prisjakt har dundrat om att det påminner för mycket om just Prisjakt.

Omnämnandet “ett prisjakt för snus” gjorde att vi tillsammans bedömde att det finns en risk för att bli förväxlade, vilket ur ett varumärkesperspektiv inte är positivt för någons verksamhet eller framtida tillväxt.

"Aldrig varit vår ambition"

Så vad blir då det nya namnet? Jo, det blir inget mindre än Prilljägaren.se.

Det har aldrig varit vår ambition att dra nytta av Prisjakts varumärke så därför föll det sig naturligt för oss att möta Prisjakts önskemål om en namnändring. Prilljakt.nu byter således adress till Prilljagaren.se vilket också blir vårt nya namn, kommenterar Kristoffer Dahl på Prilljägaren.se, i ett pressmeddelande.

"Otillåten verksamhet"

Numera Prilljägaren har även tidigare fått hård kritik. Men den gången från e-handlaren Haypp group som direktsäljer snus på nätet. Det är alltså inte fråga om någon prisjämförelsesajt.

Haypp menar att Prilljägaren bedriver en mer eller mindre olaglig verksamhet. Markus Lindblad – bolagets chef för externa affärer  – menar att det enligt Konsumentverket är otillåtet att sälja snus i Sverige via en jämförelsesajt. Han har därför anmält Prilljägaren till myndigheten. Men huruvida Konsumentverket håller med om det återstår att se. En prövning pågår.

Annons

LÄS ÄVEN: Snus-fajten: Snusjätten sågar ”Prisjakt” för snus – ”direkt olagliga”

Prilljägarens medgrundare tillbakavisade snabbt Haypp-kritiken i somras. Han konstaterade att Prilljakt.nu, som webbplatsen hette då, "är en rent informativ sajt, innehållande konsumentupplysning kopplat till ämnet prillor". Men man marknadsför inte enskilda produkter.

Det vi erbjuder besökaren är möjligheten att själv aktivt söka sig till information knutet till en produkt, inte att tvingas utsättas för en exponering, sa Kristoffer Dahl då.

Annons