ANNONS

Prisjakt släpper framtidsrapport: "Goda förutsättningar att leverera något träffsäkert"

Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt.
Foto: Press

Ny rapport ska berätta vad vi kommer att handla härnäst.

ANNONS

Inom handeln flödar det av rapporter om hur den senaste månaden, det senaste kvartalet eller det senaste året har gått försäljningsmässigt. Däremot är det glesare om man letar efter prognoser kring vad konsumenterna planerar att handla den kommande tiden. Det menar Prisjakt, som i dag lanserar första upplagan av företagets nya satsning Konsumentkompassen.

Det är en ny rapport som kommer att släppas en gång i kvartalet och bjuda på konsumentinsikter för det kommande kvartalet.

Det finns gott om rapporter om hur branschen presterade det föregående året eller kvartalet. Det vi istället vill göra är att förmedla en bild av framtiden. Vår stora mängd konsumentdata i kombination med en extern studie från Kantar Public och expertåsikter från branschkollegor, ger oss goda förutsättningar att leverera något träffsäkert, säger Prisjakts PR-chef Carl Lindholm i ett pressmeddelande.

I Konsumentkompassen kommer Prisjakt att göra en djupdykning i hur konsumenternas köpkraft inom olika områden ser ut för närvarande. Det första numret har temat "Omstart" och ska fokusera på "svenskarnas attityder och behov av utrustning i samband med träning".

Under årets första kvartal räknar företaget, som tagit hjälp av sitt eget "köpkraftindex", med att flest kommer att vilja handla varor från branscherna hemelektronik samt sport och fritid.

Mer än varannan konsument som handlar inom kategorierna framöver uppger att de har goda förutsättningar att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna. Köpkraften landar på 7,7 inom dessa segment – betydligt högre än inom exempelvis Skönhet och hälsa (7,4), Barnartiklar och leksaker (7,4) och Fordon och tillbehör (7,2), skriver Prisjakt.

Dessutom ska Prisjakt berätta hur fördelningen väntas se ut mellan e-handel och fysisk handel, samt vilka kategorier som kommer att gå bäst inom de populäraste segmenten.

Konsumentkompassen är ett beslutsunderlag som hjälper butiker och varumärken att navigera rätt. Ju snabbare vinden vänder på marknaden, desto viktigare kommer sådana här framåtlutade rapporter bli, säger Carl Lindholm.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se