Search
Close this search box.
ANNONS

Prisras hos kedjan: "Oerhört spännande"

Magnus Wåhlander, vd Coop Mitt
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“Viktigt med nivå som tilltalar våra medlemmar”.

ANNONS

Sedan dagligvaruaktörerna hamnat i hetluften kring höjda priser så har flera av jättarna jobbat hårt med prisbilden. Att sänka priserna på stora delar av sortimentet har blivit det nya svarta.

LÄS ÄVEN: De sänker ordinarie pris – på 1 500 varor: ”Rejäl satsning”

Det var dock ett tag sedan vi hörde om massänkningar men nu meddelar Coop att man gör en ny satsning på området, men inte för den ordinarie kedjan utan Coop X:-tra.

Jätten har 58 lågprisbutiker runt om i landet och dessa ska nu sänka priset på över 500 varor.

Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tf affärschef X:-tra på Coop Sverige.

Sänkningarna ska ligga på 5 procent eller mer och aktiveras idag, den 20 maj.

Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder. X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna, säger Sven Skarlöv.

Lågpriskedjor går som vi vet bra i dessa ekonomiskt tuffare tider och i samband med prisnyheten så meddelar även Coop att flera nya butiker är planerade.

Den 30 maj öppnar en X:-tra-butik i nordöstra Stockholm i Akalla, och senare till hösten får Västerås ännu en X:-tra, Coops Mitts tolfte totalt, skriver företaget.

Och jätten hoppas förstås på mer tillväxt inom lågprissegmentet och att man ska kunna öppna fler X:-tra.

Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd Coop Mitt.

Dela artikeln: