Search
Close this search box.
ANNONS

Prisutveckling

Prisutveckling
Ehandel

Dela artikeln:

ANNONS

I begynnelsen av e-handeln var det brukligt att ange priset fรถr varje given produkt direkt i produktkatalogen, liksom en prislapp รคr fรคst vid varorna i fysiska butiker.

Men numera hรถr det till ovanligheterna att prisge produkterna i produktkatalogen. I stรคllet tillรคmpas prislistor. Varfรถr? Jo, eftersom prissรคttningen blivit alltmer komplex.

Ett fรถrsta steg var att erbjuda olika styckpris beroende pรฅ antalet produkter kunden kรถpte. Ett annat utvecklingssteg var att erbjuda kunden mรถjligheten att betala i olika valutor.

Sedan tillkom ytterligare en variabel som pรฅverkade prisangivningen, nรคmligen fรถrfarandet med VIP-priser, sรคrskilda bonuserbjudanden osv.

Sammantaget omรถjliggรถr dessa prissรคttningsrelaterade framsteg att ange ett enda pris fรถr en given produkt.

Dessutom, ju flera faktorer som skall ingรฅ i prissรคttningen, desto mer avancerad programmering krรคvs det.

Dela artikeln: