Produkter för 70 miljarder men fraktkrisen hotar nya rekord

"Många har svårt att få in varor".

Betalbolaget Nets släppte idag sin e-handelsrapport som sträcker sig från januari till juni i år. Undersökningen slår fast att svenskarna e-handlat för 105 miljarder kronor under första halvåret, vilket kan jämföras med Nets siffra för hela 2020 på 215 miljarder kronor.

Som alltid ska det understrykas att Nets mäter all handel online, alltså produkter, resor och tjänster.

Annons

Produkter fortsätter svenskarna handla på nätet som aldrig förr. Pandemin har lett till att man mest varit hemma och isolerad, vilket lett till rekordinköp av produkter på nätet. Livsmedel var den största underkategorin förra året och den trenden är fortsatt stark i år, skriver Nets i samband med rapporten.

"Det finns pengar"

Och just produkterförsäljningen lär inte mattas av när vi nu närmas oss julhandeln.

Produkter på nätet fortsätter den starka trenden i år, och vi går nu in i en mycket stark period i och med hösten, Black Friday och jul. Konsumenternas sparande har också ökat under pandemin så det finns pengar. Men ett hot mot nya rekord är att många har svårt att få in varor på grund av fraktkrisen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Det som primärt verkar stå i vägen för en julsuccé är alltså att vi inte kommer att ha några produkter att sälja.

"Explosion för biljetter"

Enligt Nets har svenskarna handlat produkter för totalt 70,4 miljarder kronor på nätet hittills i år, vilket kan jämföras med 150,5 miljarder för helåret ifjol.

I stort är svenskarnas handel på nätet i linje med förra året. Man fortsätter att handla produkter som aldrig förr, tjänster ökar och vi kommer nog se en explosion för evenemangsbiljetter i höst. Resekategorins återhämtning är sedan på tur. Trots det intensiva klimatfokuset lär fler vaccinerade och lättade restriktioner i allt fler länder innebära att även resandet tar fart, säger Patrik Müller.

Annons