ANNONS
Anders Cedhamre och David Hjalmarsson

Profiler ska rensa upp e-handelsmarknaden - "väcker säkerhetsproblem"

Kosttillskottsbranschen har länge beskrivits som en vilda västern där innehållsförteckningar mer fungerar som grova uppskattningar än fakta. Nu kliver en svensk utmanare in på banan med målet att städa upp.

Med tunga investerare som Anders Cedhamre och Peter Forsberg i ryggen vill The Good Pill Co och grundaren David Hjalmarsson tvinga industrin till transparens och hjälpa e-handlare att slippa sälja grisen i säcken.

ANNONS

Det börjar ofta med ett tips. I det här fallet från medieprofilen och investeraren Anders Cedhamre, som via sitt bolag Next Level Group – som han driver tillsammans med hockeyveteranen Peter Forsberg – har fått upp ögonen för en ny typ av aktör på marknaden. Branschen för kosttillskott är enorm, men den dras med ett rykte som är allt annat än fläckfritt.

Det talas om en "skuggig" industri där varumärken antingen fuskar medvetet eller helt enkelt inte har kontroll på sina underleverantörer.

När Ehandel.se når David Hjalmarsson, grundare och vd för The Good Pill Co, målar han upp en bild av en marknad där konsumenter och återförsäljare ofta famlar i mörker. Bolaget har tagit sikte på att bli en oberoende mellanhand som laboratorietestar och certifierar produkter, för att en gång för alla svara på frågan om burken faktiskt innehåller det som står på etiketten.

Enligt David Hjalmarsson är problemen mer utbredda än vad många e-handlare kanske vill tro.

Enligt rapporten “Presence and Quantity of Botanical Ingredients” var 89 procent av kosttillskottsmärkningarna felaktiga, och 40 procent av 57 produkter saknade spårbara mängder av märkta ingredienser, säger han.

Siffrorna han presenterar är hämtade från internationella studier och pekar på systematiska felaktigheter. Det handlar inte bara om att man får för lite av det man betalat för. I vissa fall handlar det om rena hälsorisker.

Några innehöll även förbjudna substanser, vilket väcker säkerhetsproblem.

Forskning om “Melatonin Natural Products” avslöjade att melatoninnivåerna i 30 kosttillskott varierade från −83 procent till +478 procent.

För en e-handlare är detta en potentiell mardröm. Att sälja produkter som inte håller måttet slår direkt mot lönsamheten, menar David Hjalmarsson. Det är inte bara en fråga om etik, utan om ren affärsnytta.

Många produkter lever inte upp till sina påståenden, vilket kan leda till missnöje, negativa recensioner och förlorad tillit. Detta påverkar kundlojaliteten och ökar kostnaderna för kundanskaffning, vilket på sikt kan påverka vinstmarginalerna negativt.

Idén bakom The Good Pill är att erbjuda en tredjepartscertifiering som syns direkt på produktsidan.

Genom att visa upp en stämpel som garanterar att innehållet är testat, hoppas man kunna överbrygga den skepsis som många konsumenter känner idag. David Hjalmarsson drar paralleller till sin tid inom skönhetsindustrin, där han arbetade med Kind To Biome och kunder som Unilever och L’Occitane. Lärdomen därifrån var att transparens är hårdvaluta online.

I USA, Storbritannien och Tyskland är en oberoende certifiering den viktigaste indikatorn för transparens, säger han.

Certifieringen kan minska köprisken, vilket ofta leder till högre konverteringsgrad, då kunder känner sig trygga med produktens integritet innan de köper.

Processen för att få en produkt godkänd är följande: Varumärken skickar sina produkter till bolagets labbpartner. Där analyseras allt från att de aktiva ingredienserna faktiskt finns där, till att produkten löses upp som den ska i kroppen och att den är fri från tungmetaller eller förbjudna preparat. Det är en granskning som kostar från 8 000 kronor per produkt.

Analysen bekräftar halten av aktiva ingredienser, säkerställer att produkterna uppfyller gällande disintegrationskrav och kontrollerar att de är fria från mikrobiologiska och kemiska kontaminanter. För ytterligare trygghet kan Cleaner Sport-certifieringen även omfatta tester för WADA-förbjudna substanser, såsom anabola steroider och stimulantia.

Just nu pågår arbetet med att få in fler varumärken i systemet. Enligt David Hjalmarsson finns det ett intresse från marknaden att städa upp framför egen dörr.

Över 55 varumärken, från D2C till större multinationella företag, är i processen att ansluta sig till vår certifieringsplattform.

För ni dialog med några av de stora nätapoteken, som Apotea, Meds eller Apohem?

Vi är aktivt i dialog med flera stora marknadsplatser och onlineapotek, inklusive nyckelaktörer i branschen, men dessa samtal är för närvarande konfidentiella.

Målet är att certifieringen ska bli en standard snarare än ett undantag. För att nå ut till konsumenterna har man tagit hjälp av idrottsprofiler som Emma Green och Michel Torneus, som agerar ambassadörer för satsningen.

De betonar behovet av säkra, regelriktiga produkter som både idrottare och konsumenter kan lita på.

David Hjalmarsson ser en framtid där e-handelskunden inte längre behöver gissa sig till vad de stoppar i sig. Med siktet inställt på mässan In-Cosmetics Global 2026 hoppas han att initiativet ska få fäste internationellt.

Att säkerställa produktprecision, säkerhet och transparens är därför avgörande för både konsumenthälsa, lagstiftning och för att upprätthålla varumärkets rykte och lönsamhet, avslutar David Hjalmarsson.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se