Protools lyfter efter digital satsning

Två år av stark tillväxt, breddat produktutbud och utökad tillgänglighet för kunderna. Det Eskilstuna-baserade bolaget Protools har flyttat fram positionerna i en bransch med riktigt hård konkurrens.

–  Vi har haft en fantastisk utveckling för webbshopen och vi är jättenöjda med vårt samarbete med Askås som plattformsleverantör, säger Daniel Forslund, Marknadsansvarig på Protools.

2018 förändrades förutsättningarna för Daniel Forslund och hans kollegor. Efter nästan 40 år ville det norska bolaget Motek avveckla verksamheten i Sverige och en möjlighet öppnade sig därmed.

– Ett antal medarbetare fick frågan om vi ville ta över verksamheten och driva den vidare. Vi var ett gäng som nappade och i dag är vi sex delägare i bolaget, säger Daniel Forslund.

I samband med ägarbytet 2019 ändrades namnet till Protools och en tydlig digital satsning drogs i gång. Sortimentet började breddas – från spikpistoler, spik, skruv och infästningar – till ett mer komplett utbud av högkvalitativa verktyg för byggbranschen.

– Vi hade infrastrukturen på plats när det gäller vår kompetens, ERP och logistiken. Men vår webshop var föråldrad och vi behövde verkligen uppgradera oss till en modern lösning, berättar Daniel.

Valet föll till slut på värmländska Askås. Vid sidan av att Askås kunde möta kraven när det gäller teknik och service bidrog även mer grundläggande värden till beslutet.

– Ja, det var inte bara det att Askås kunde leverera det vi behövde tekniskt och utvecklingsmässigt. Magkänslan var väldigt bra från starten och vi fick tydliga besked om hur och i vilken ordning vi skulle göra saker och ting i projektet.

Den nya e-handeln lanserades vid midsommar 2020, mitt under pågående pandemi. Drygt två år senare kan man konstatera att Protools tillväxt online tagit rejäl fart.

– Utvecklingen för bolaget som helhet har varit fantastisk och e-handeln är utan tvekan en starkt bidragande orsak. 2021 växte vi med 25 procent på webben och i år kommer tillväxten landa på 40 procent. Ändå har vi bara skrapat på ytan och vi ser en enorm potential. Lyckas vi bara fortsätta ta marknadsandelar ser det väldigt ljust ut.

Att ha Askås som partner har gett Daniel och hans kollegor möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet – sina produkter, sin försäljning och sina kundrelationer. Tekniken och funktionerna finns på plats.

– Det fungerar perfekt och det är skönt att ha en partner vi kan lita på. Askås och de medarbetare vi har kontakt med är jordnära, kompetenta och snabba på bollen, säger Daniel Forslund.

Peter Smersfeldt är marknadschef på Askås. Har ser samarbetet med Protools som ett bra exempel på hur Askås kan ge rätt förutsättningar för e-handlare som vill växa och ta nästa steg.

– Det är riktigt kul att se den positiva utvecklingen för Protools. Att vi kan bidra med vårt kunnande och vår plattform och vara en del i en sådan här offensiv satsning är det vi brinner för, säger Peter Smersfeldt.

Läs mer om Askås e-handelsplattform