Prylen som flyger av hyllorna i e-handeln: ”Ökning med 30 procent”

Höjer pulsen under pandemin.

Pandemin har begränsat träningsmöjligheterna för svenskarna. Då har man istället hittat andra lösningar och gjort så i handeln. Enligt en undersökning, beställd av Netonnet, har träningsarmbandet och träningsklockan blivit oerhört populära för att skapa motivation.

Var femte svensk, det vill säga 20 procent, säger att en smartklocka, ett aktivitetsarmband eller en träningsklocka har motiverat dem att röra sig mer under pandemin än de skulle ha gjort utan. Detta är också verkligen syftet med en sådan pryl - nämligen att motivera och bidra till att göra det ännu enklare att komma över tröskeln och säkerställa framsteg, säger Teddy Thor, affärschef på Netonnet, i ett pressmeddelande.

Annons

Undersökningen, som genomförts av YouGov, visar att de framför allt är populära bland de under 40 år. Drygt 27 procent av alla i åldersspannet 18 till 40 år som äger något av alternativen.

Försäljningen av träningsdevicer har ökat kraftigt under pandemin och till exempel såg branschen en ökning med nästan 30 procent i denna kategori i vår jämfört med samma period förra året, säger Teddy Thor.

Totalt ska 47 procent av svenskarna ha ett av dessa träningshjälpmedel i dag, men trots det ligger vi fortfarande i lä om vi jämför med vårt västra grannland.

Om vi tittar på Norge använder 58 procent av alla norrmän en sådan pryl på handleden. Det finns i princip ingen anledning för norrmän att använda detta mer än svenskar, så det antyder antagligen att vi här i Norden är mycket fascinerade och öppna för sådana hjälpmedel, avslutar Teddy Thor.

Annons