Qliro backar efter kritiken – slutar skicka mejl om privatlån

"Nära dialog med våra handlare".

Efter en större granskning som SvD publicerade i början av veckan, har betalföretaget Qliro hamnat i hetluften. Anledningen är att tidningens fakturaköp av mascara från e-handelsföretaget Caia Cosmetics hade följts av inte mindre än 18 erbjudanden om privatlån via e-post. Avslöjandet ledde till reaktioner på flera håll, bland annat från e-handlaren själv.

Det låter inte alls bra. Vi vill sälja världens bästa make-up och vill inte att våra kunder ska utsättas för marknadsföringskampanjer på vår bekostnad oavsett om det är blancolån eller annat, säger Caia Cosmetics vd Mikael Snabb till SvD.

Annons

18 mejl om blancolån om man har gjort ett köp, det är inte något som vi vill bidra till. Jag kommer att ta ett samtal med Qliro och fråga dem om det är såhär det går till, fortsätter han.

Nu har Qliro tagit till sig av kritiken och bestämt sig för att sluta erbjuda marknadsföring av privatlån via e-post. Företaget hänvisar till en "nära dialog" med sina handlare som anledning till beslutet. Dessutom har Konsumentverket beslutat att inleda en granskning mot Qliro.

Qliros marknadsföring av privatlån per e-post har den senaste tiden varit föremål för granskning. Kritiken har främst rört mängden marknadsföringsutskick gällande Qliros privatlån, som skickats ut efter ett köp i en av våra handlares webbshop. I samband med att kritiken nådde bolaget, stoppades samtliga utskick med omedelbar verkan. Efter en nära dialog med våra handlare fattade Qliro den 7 september beslutet att permanent sluta med samtliga marknadsföringsutskick gällande privatlån per e-post. Detta började kommuniceras till handlare den 8 september för vidare offentliggörande idag, den 9 september. Den 9 september meddelade Konsumentverket Qliro att myndigheten förbereder ett tillsynsärende baserat på den rapportering som skett. Vi välkomnar denna granskning och kommer att samarbeta medmyndigheten fullt ut, skriver företaget i ett pressutskick.

Qliro menar att deras tanke hela tiden har varit att nå ut med företagets erbjudanden till intresserade kunder. Den aktuella granskningen har dock visat att låneerbjudanden går ut även till personer som inte interagerat med de mejl de fått.

Vi beklagar att våra handlare har fått utstå kritik som en konsekvens av vår marknadsföring av privatlån per e-post. I grunden handlar detta om att fokusera på vad som är viktigast för Qliro, det vill säga goda relationer till just handlarna. Det är i vårt delade intresse att vår gemensamma slutkund endast får relevanta erbjudanden och därför valde vi att ta detta steg och permanent avsluta vår marknadsföring per e-post gällande privatlån, säger Qliros vd Carolina Brandtman.

Qliro kommer fortsätta att marknadsföra privatlån till kunder via företagets app och hemsida.

LÄS ÄVEN: Kassalagen ett år senare: En fjärdedel följde inte lagen

Annons
Annons