Raketbranscherna på nätet som vunnit kunder för livet

Ser ljust ut för framtiden.

IT-bolaget TietoEvry har undersökt svenskarnas inställning till e-handel och om nyfrälsta e-handelskunder planerar att stanna online. Och det är goda nyheter för alla e-handlare. Enligt undersökningen så anger en klar majoritet att att de planerar att fortsätta handla på nätet efter pandemin.

Eftersom många nu vänjer sig vid att göra sina inköp på nätet så kommer de fysiska butikerna att behöva arbeta ännu mer med kundupplevelsen för att locka tillbaka kunderna när allt återgår till det normala, säger Oskar Ehrnström, säkerhetsexpert på TietoEVRY, i samband med undersökningen.

Annons

Företaget bedömer även att en ännu större del av julhandeln kommer att ske online i år.

Inom flera branscher kan man även vänta sig en ökning, då kunderna planerar att öka sin shopping när pandemin är över. Vissa branscher kan alltså få se ett högre tryck när vi återgår till det normala. Enligt undersökningen så står till exempel hemelektronik och sport och fritid högt upp på listan när svenskarna ska e-handla i framtiden.

Drygt tre av fyra, 76 procent, kommer att handla hemelektronik samt sport- och fritidsartiklar på nätet i högre eller lika hög grad som i dag, skriver TietoEvry.

Skönhet och hälsa tillsammans med mode och skor kan också vänta sig ett högre onlinetryck från konsumenterna framöver. Mat på nätet kan även få se en ihållande ökning om man får tro konsumenternas svar.

Två av tre, 66 procent, planerar dessutom att handla livsmedel online i högre eller lika hög grad som i dag.

Annons