Rasar mot Morris – ”har på sig mer kläder”

"Gammalmodig bild".

Två privatpersoner rasar över Morris Facebook-reklam som de anser könsdiskriminerande. Båda personerna menar att modellerna i bilden framställs i stereotypa könsroller och att de på så sätt förmedlar en nedvärderande bild av kvinnor och män.

LÄS ÄVEN: Morris krävde 10 miljoner av H&M – drog tillbaka stämning

Annons

Reklamen visar en könsdiskriminerande och stereotyp/gammalmodig bild av könsroller. Kvinnan lutar sig mot mannen, mannen står ovanför kvinnan och mannen har på sig mer kläder än kvinnan.

Det kan vara motiverat att vara lättklädd vid en pool, men om man gör reklam för en skjorta, och dessutom står bredvid en fullt påklädd person, blir motivet mer tveksamt, skriver en av de upprörda personerna till Reklamombudsmannen i sin anmälan.

Reklamombudsmannen konstaterar att reklambilden ska marknadsföra kläder och i annonsen ser man en man klädd i kostym som står högre upp och tittar ner på kvinnan som är lättklädd. Hon tittar upp mot mannen med lätt öppen mun och med ena handen på höften.

Nämnden finner att kvinnan genom sin klädsel och pose, samt hennes positionering i förhållande till mannen, sammantaget ger en stereotyp bild som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

Framställningen av mannen genom klädsel och pose ger i och för sig en stereotyp bild av män, men nämnden finner inte att denna är nedvärderande för män i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande mot kvinnor och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Reklamombudsmannen har kontaktat Morris och bett företaget att yttra sig i ärendet, dock utan att få något svar. Enligt Morris beror det på att informationen aldrig gick fram.

Vi har utrett saken internt och ser nu att Reklamombudsmannen har försökt att nå oss, men dessvärre har den skriftliga informationen inte kommit fram. Vi har således inte valt att inte kommentera anmälan och beslutet, utan helt enkelt inte fått informationen till oss, skriver företaget i ett mejl till redaktionen.

Bilden har nu tagits ned från våra sociala kanaler, har inte varit aktiv i annonsering sedan juni och kommer heller inte att användas framåt. Vi på Morris vill inte på något sätt vara en del av könsdiskriminerande kommunikation  och vi ser i efterhand hur bilden kan tolkas. Vi ber självklart om ursäkt om någon har känt sig kränkt av den här bilden.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!