Rea-sidorna förökar sig men prisfokuset minskar

Ni minns förmodligen våra skriverier förra året gällande nya rea-sidor som Rea.se, Realisera.net, Pruta.se och andra rabattsidor. Dessa sidor är givetvis olika och försöker profilera sig annorlunda men alla verkar satsa på att sälja in "en riktigt bra deal" till kunderna. Det kan antingen vara nedsatta priser, rabattkuponger eller olika begränsade erbjudanden. Vissa av dessa tjänster skickar kunderna vidare till butikerna och andra tar hand om kunderna själva, likt Fyndiq.

Nu senast läser vi om Gillarea.se som försöker samla alla nedsatta priser hos olika nätbutiker som säljer kläder och skor. Gilla rea skriver följande i sitt pressmeddelande:

Annons

"Gilla rea är en shoppingportal på Internet där opportinistiska nätshoppare kan hitta kläder och skor på rea. På ett ställe listas kläder och skor på rea från välkända nätbutiker. På Gilla rea finns alltså bara reavaror, ingenting till ordinariepris."

Med tanke på alla diskussioner kring e-handelns lönsamhet och hur det kan vara svårt att få saker att gå runt är det inte oväntat att många e-handlare är skeptiska till detta prisfokus.

 

Fokuset på nedsatta priser minskar

Vi ifrågasätter även behovet av alla dessa rea-sidor. Därför är det intressant när sidor med detta fokus börjar byta inriktning. För bara några dagar sedan rapporterade Outletsverige.se att de bytt namn till Guided.se. Pontus Wiehager som driver Guided skriver följande till oss:

"Outletsverige.se var en produktkatalog för kläder och skönhetsprodukter på nätet med nedsatt pris, en viktig del låg även i att presentera olika rabatterbjudanden och kampanjer på sajten.

Med Guided.se vill jag nå bredare och kommer indexera så många produkter som möjligt, oavsett pris, och istället försöka profilera guided.se som en söktjänst för kläder."

Annons

Guided ser nu ut att vara en attraktivare tjänst och den påminner oss om Modegallerian.se. Det vi tar med oss är dock att fokus flyttats ifrån nedsatta priser till andra värden.

Vi vet även att Fyndiq.se, som är en av de större av dessa sidor, tonat ner sitt fokus på priset och verkar nu främst jobba med att förmedla försäljning åt e-handlarna.

Fokuset på rea borde inte fungera i längden, med tanke på e-handelns lönsamhet, och speciellt inte när nya "rea-sidor" lanseras varje månad.

Annons