Rejält lyft för prisjämförelsesajten – ”det växer stadigt”

"Kraftigt ökat behov".

Att jämföra priser på nätet är inget nytt, men i dagligvaruhandeln har det inte varit det lättaste. Och nu har frågan aktualiserats när dagligvaruhandeln på nätet fått sig ett enormt uppsving under coronapandemin. Det har inneburit succé för sajten Nätmat.se som låter konsumenterna göra just det, alltså jämföra priserna på matvaror från Coop, ICA, Mathem, Mat.se Willys, Hemköp och City Gross. Tjänsten laddar ned alla produkter och priser dagligen, inklusive priser rabatter.

Vi ser ett kraftigt ökat behov av dessa tjänster och prognosen är att omsättningen kommer att tredubblas under 2020. Idag har vi 75 000 unika besökare per månad, men det växer stadigt, berättar Herman Jansson, en av grundarna bakom prisjämförelsesajten för Ehandel.

Annons

Hur har första halvåret av 2020 sett ut för er?

2020 hade en intensiv start. Vi märkte av den kraftigt ökade onlinehandeln av mat i spåren av Covid-19. Vår trafik ökade mellan 30 och 40 procent bara under någon månad. Tidigare var det mycket fokus på barnfamiljer men nu såg vi en bred ökning även i andra grupper som normalt inte förknippats med onlinehandel av mat, till exempel pensionärer.

Vi har sedan tidigare ett samarbete med PRO och tillsammans arbetade vi under våren med att hjälpa äldre i riskgrupper att komma igång med sin onlinehandel.

"En växande utmaning"

Nätmat har löst svårigheten med prisjämförelser i dagligvaruhandeln genom att titta på totalen i köpet. När konsumenten skapat sin matkasse kommer varorna att jämföras utifrån produkttyp. En liter mjölk i ena kassen jämförs alltså mot den andra litern mjölk i den andra kassen, oberoende av varumärke.

Detta är en av orsakerna till att det har tagit tid att bygga denna tjänst och är en växande utmaning i dagligvarubranschen i och med att andelen egna märkesvaror succesivt ökar, säger Herman Jansson.

Dessutom finns det en mängd färskvaror där man aldrig kan jämföra streckkod mot streckkod utan istället får titta på egenskaper som svenskt, ekologiskt, kötthalt med mera.

Vilka utmaningar har ni i dagsläget?

Vårt motto har alltid varit "mer än pris". Med det menar vi med att vi vill jämföra fler aspekter än pris, exempelvis klimatpåverkan och hälsa. Det innebär också att det kommer att bli ännu svårare att jämföra mat när man tar in fler parametrar. Butikernas satsning på egna varumärken driver på detta. Exempelvis så har Lidl idag en andel på mellan 80-90 procent av EMV. Även om du inte hittar de varumärken du är van vid, så kommer du ju i många fall hitta en liknande matkasse. Vi måste bara tydliggöra skillnaderna.

Annons

För den som är beredd att byta varumärken finns det mer pengar att tjäna men du behöver fundera på vilka egenskaper som är viktiga för dig när du handlar din mat.

Tar nästa steg

Med det ökande intresset kommer också krav på ökad funktionalitet, som ska göra det ännu lättare för konsumenterna att jämföra dagligvaror på nätet, precis som de jämför sina andra inköp på nätet. Men man kommer även att kunna jämföra andra kostnader än den rent monetära.

Närmast kommer vi att förbättra användbarheten och vi arbetar med en helt ny site. Vi tror att klimat och hälsa kommer bli än viktigare för konsumenten i framtiden och kommer därför utveckla och bygga in dessa värden i Nätmats erbjudande, säger Herman Jansson.

Annons