ANNONS
Den anmälda sekvensen i julkalendern "Tidstjuven"

”Reklamkuppen” i Julkalendern - e-handlaren oskyldig

Det är december och tv-rutans sken samlar återigen miljonpubliken framför en av årets starkaste traditioner. SVT:s julkalender är en institution som engagerar över generationsgränserna, och årets upplaga "Tidstjuven" är inget undantag med tittarsiffror som redan vid premiären nådde 1,2 miljoner. Men mitt i sagan om tidsresor och mysterier är det en helt annan detalj som fångat uppmärksamheten hos vissa tittare.

I det fjärde avsnittet syntes ett par färgglada strumpor som fick en uppmärksam person att reagera och skicka in en anmälan till Granskningsnämnden. Det handlade om misstänkt otillbörligt gynnande av ett kommersiellt varumärke. Det utpekade bolaget är den svenska strumpjätten Happy Socks, som plötsligt fann sig själva i centrum för en diskussion om produktplacering i public service. Ehandel.se har pratat med bolaget för att reda ut hur deras strumpor hamnade i rutan och om det ligger någon strategi bakom exponeringen.

ANNONS

Det var i det fjärde avsnittet av "Tidstjuven" som en specifik scen visade ett par strumpor hängande centralt i bild. Logotypen var synlig och det rådde ingen tvekan om varifrån produkten kom. Detta ledde till att en privatperson anmälde inslaget, med motiveringen att det rörde sig om reklam i en reklamfri miljö. Det var sajten Nöjeslivet först med att uppmärksamma.

För e-handlaren själv kom nyheten om att de blivit ett ärende för Granskningsnämnden, och att de figurerar i en av årets största tv-satsningar, helt utan förvarning.

Aida Vrazalica, som är Global Head of Communications & Culture Marketing på Happy Socks, berättar för Ehandel.se att de inte hade någon aning om att deras produkter skulle synas i programmet.

Tack för att ni hör av er. Det här var onekligen en av de mer oväntade mejlen i december, skriver hon och fortsätter:

För oss kom det som en överraskning att våra strumpor dök upp i julkalendern. Vi hade ingen som helst förhandsinformation om detta.

Frågan som många ställer sig när varumärken dyker upp i stora produktioner är om det finns ett kommersiellt samarbete i bakgrunden. Produktplacering är en vanlig marknadsföringsmetod, men reglerna för SVT är strikta. Enligt Aida Vrazalica har det dock inte förekommit någon kommunikation alls mellan e-handelsföretaget och teamet bakom julkalendern.

Det har inte funnits någon kontakt, dialog eller samarbete mellan Happy Socks och produktionsbolaget. Det rör sig helt enkelt om rekvisita som valts utan vår inblandning, säger Aida Vrazalica.

Vid en närmare titt på produkterna som visades i avsnittet framkommer det detaljer som styrker att detta inte var en planerad kampanj för att lyfta nya produkter inför julhandeln. Det var inte årets kollektion som hängde där, utan strumpor som funnits med under en längre tid.

En detalj som kan vara värd att nämna är att strumporna som syntes har en äldre logotyp och därmed tillhör en tidigare produktgeneration. Med andra ord: inga nyheter, inga lanseringar – snarare ett par välanvända trotjänare. För ett varumärke som varit med länge i designstrumpsvärlden känns det ganska logiskt att just de ligger kvar i lådan när något snabbt ska plockas fram.

Exponering inför en publik på över en miljon tittare skulle teoretiskt sett kunna leda till en omedelbar effekt på försäljningen eller trafiken till nätbutiken. Ehandel.se frågade om Happy Socks har märkt av något uppsving i sina system efter att avsnittet sändes. Svaret tyder dock på att effekten av denna typ av ofrivillig synlighet är svår att spåra direkt i siffrorna.

Vi har inte sett något tydligt eller mätbart ökat tryck som kan kopplas till julkalendern, säger Aida Vrazalica.

Anmälan till Granskningsnämnden ligger nu som ett ärende där det ska bedömas om inslaget bröt mot sändningstillståndet. Det är en formell process som SVT hanterar, men även varumärket som syns i rutan dras in i diskussionen. Happy Socks betonar att de förstår att reaktionen uppstår, men understryker samtidigt sin egen passiva roll i händelseförloppet.

Vi har full förståelse för att frågan har väckts och respekterar självklart Granskningsnämndens uppdrag. Samtidigt vill vi vara tydliga med att Happy Socks inte haft någon intention att påverka innehåll eller exponering i public service-sammanhang.

Trots anmälan och den formella processen ser bolaget ändå situationen med en viss distans. Att deras produkt används som rekvisita i en produktion som skildrar vardagen, om än i en magisk inramning, ser de som ett kvitto på varumärkets position snarare än en marknadsföringskupp.

Om man tillåter sig en lättare tolkning, kan detta kanske mest ses som ett tecken på att vissa produkter blivit så pass självklara att de dyker upp utan plan, tanke eller strategi bakom – ibland är det helt enkelt originalet som råkar finnas där, avslutar Aida Vrazalica.

Till Nöjeslivet, som sökt kanalen för en kommentar, har SVT valt att inte gå in på detaljer kring det specifika fallet.

Vi kommenterar inga anmälningar till Granskningsnämnden. Det är i första hand upp till dem att bedöma om anmälan ska leda till en prövning eller ej, skriver SVT.

Men trots tystnaden verkar åtgärder ha vidtagits. Ehandel.se har sökt efter den omtalade scenen i avsnittet i skrivande stund, och kan bekräfta att avsnittet har redigerats och sekvensen har klippts bort.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se