Modejätten Boozt meddelar på tisdagsmorgonen att bolaget uppnått rekordförsäljning under Black Friday-veckan 2025. Utfallet ligger enligt bolaget i linje med förväntningarna för perioden, som präglades av hög konkurrens och kampanjaktivitet.
Totalt välkomnade koncernen cirka 110 000 nya kunder till sajterna Boozt.com och Booztlet.com under veckan.
Högt tryck i Ängelholm
Logistiken sattes på prov under toppen. Enbart under Black Friday packades 215 000 artiklar vid bolagets hanteringscenter i Ängelholm, vilket är en ny rekordnotering.
För att hantera de ökade volymerna på kundservice-sidan förlitade sig bolaget i stor utsträckning på teknik. Boozts AI-drivna chatbot hanterade cirka 70 procent av samtliga chattförfrågningar under veckan.
Jag är nöjd med resultaten från Black Friday-veckan, som återspeglar styrkan i vår operativa setup och hur tekniken har hjälpt oss att hantera höga volymer effektivt. Sammantaget visar veckan att vår nordiska varuhusmodell är motståndskraftig, säger vd och medgrundare Hermann Haraldsson i en kommentar.
Håller fast vid prognosen
Beskedet om rekordförsäljningen kommer en månad efter bolagets rapport för det tredje kvartalet, då Hermann Haraldsson uttryckte att man "inte var nöjda med den nuvarande tillväxtutvecklingen". I samband med den rapporten justerades prognosen för helårets omsättningstillväxt ner, samtidigt som marginalprognosen höjdes.
Efter Black Week bekräftar Boozt att den reviderade prognosen för 2025 ligger fast. Nettoomsättningstillväxten förväntas landa på 0–3 procent (2–5 procent i lokal valuta) och den justerade rörelsemarginalen på 5–6 procent.