ANNONS

Rekordlyft för modet online - växer med över 30 procent

"En rejäl skjuts".

Efter en svag vår tog modehandeln en kraftig revansch i juni, med den största försäljningsökningen hittills i år. Siffror från Svensk Handels Stilindex visar att både kläd- och skohandeln ökade tvåsiffrigt, där e-handeln stod för den mest explosiva tillväxten.

ANNONS

Juni månad innebar ett välkommet trendbrott för den svenska modebranschen. Den totala försäljningen av kläder ökade med 10,1 procent och skoförsäljningen med 12,4 procent jämfört med samma månad föregående år. Detta markerar den starkaste tillväxtmånaden under 2025 och ett tydligt avbrott från de svaga siffrorna i maj.

Den främsta motorn bakom uppgången var e-handeln.

Onlineförsäljningen av kläder ökade med hela 30,7 procent, medan skoförsäljningen online växte med anmärkningsvärda 33,4 procent. Även den fysiska handeln såg en positiv utveckling, men i en mer blygsam takt med en ökning på 5,8 procent för kläder och 9,9 procent för skor.

Efter ett tufft år får vi äntligen glädjande siffror från landets modehandlare. Sommarhandeln gav försäljningen en rejäl skjuts. Klänningar, sandaler och shorts var några av månadens storsäljare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Analysen visar att två segment utmärkte sig särskilt: dammode och lågprishandel. Försäljningen av damkläder steg med 15,7 procent och damskor med 13,4 procent, vilket gjorde damsegmentet till den tydligaste vinnaren.

Samtidigt finns en baksida till de starka siffrorna. En betydande del av försäljningsökningen drevs av sommarreorna, som startade i juni.

En kall vår ledde till att konsumenterna väntade med sina inköp av sommarkläder, vilket skapade ett uppdämt behov som realiserades när priserna sänktes.

Vi såg ett uppdämt behov av att handla nya kläder och skor som tog fart i samband med sommarrean. För handlarnas del hade det givetvis varit ännu bättre att få sälja varorna till fullpris. Readriven handel tär på lönsamheten, förklarar Sofia Larsen.

Frågan som branschen nu ställer sig är om junisiffrorna är en tillfällig lättnad driven av reor och sommarvärme, eller om det är början på en mer varaktig vändning. För att svensk ekonomi ska ta sig ur lågkonjunkturen krävs en återhämtning i den privata konsumtionen.

Det ska bli intressant att följa om månadens positiva siffror en tillfällig ljusglimt eller ett tidigt tecken på en vändning. För handeln och den svenska ekonomin i stort behöver konsumtionen ta fart igen. Det är vägen ut ur lågkonjunkturen. Här vilar också ett stort ansvar på regeringen. Vi förväntar oss åtgärder som stimulerar konsumtionen i höstens budget, avslutar Sofia Larsen.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se