Rekordökning av hemleveranser: ”Ger en bra magkänsla”

100 000 paket mer än normalt.

De senaste veckorna har PostNords hemleveranser ökat med mellan 35 och 50 procent. Det framgår i företagets senaste specialutgåva av E-barometern, som dock också visade att e-handeln i sig överlag inte har ökat.

LÄS ÄVEN: E-handeln sjunker - här är branscherna som väljs bort

Annons

Enligt PostNord har både hemleveranserna och leveranserna direkt till brevlådorna ökat kraftigt, medan ökningen för ombuden endast uppges vara "modest".

Vi upplever rekordsiffror i paket hem och till ombud just nu. Det är tydligt att det är en effekt av att svenskarna har ombetts hålla sig inne. Att vi kan leverera varor till folks hem under den här tiden och på så vis underlätta i vardagen ger en bra magkänsla. Att vi dessutom i våra undersökningar ser att så pass många är nöjda med leveranserna gör mig extra glad, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

"Rustad för att kunna växla upp"

Den senaste E-barometern, som fått namnet "E-handel i coronatider", bygger på en undersökning som genomfördes mellan den 26 mars och den 6 april. Under den perioden uppger PostNord att företaget levererade mellan 550 000 och 650 000 paket om dagen, vilket kan jämföras med 450 000 paket motsvarande period förra året.

Trots det ökade trycket är Peter Hesslin inte oroad.

Vår organisation är utvecklad och rustad för att kunna växla upp när volymerna växer, även under speciella omständigheter. Kombinationen av vilja, kunnande och lojalitet till det samhällsuppdrag vi har gör att vi kan fortsätta leverera till hela Sverige, även när samhället befinner sig i kris. Det klarar vi samtidigt som även PostNord drabbas av högre sjukfrånvaro än normalt, säger Peter Hesslin.

LÄS ÄVEN: Försvagat PostNord varnar för förseningar - ber om tålamod

Annons