Rekordtillväxt för svensk e-handel – 32% ökning i mars

E-barometern är här.

Den stora e-handelsrapporten E-barometern är nu ute för årets första kvartal. Precis som vi redan sett många tecken på så har coronavirusets framfart haft en stor inverkan på svensk e-handel.

E-handeln har visat sig ha en väldigt viktig roll att fylla i dessa svåra tider. Just nu har de flesta av oss ingen större lust att gå in i fysiska butiker om vi inte måste. Men vi behöver ändå köpa mat, apoteksvaror, kläder och mycket annat, vilket lett till att e-handelsleveranserna har ökat, säger PostNords vd Annemarie Gardshol i rapporten.

Annons

E-handelstillväxten för hela det första kvartalet landar på relativt starka 16 procent. Men det är förstås i slutet av kvartalet som pandemin slog till ordentligt i Sverige. E-barometern konstaterar bland annat att svenskarna e-handlade för 32 procent mer i mars, jämfört med februari. En stor del av tillväxten ska just ha skett under årets tredje månad.

En annan förändring är att kategorin skönhet och hälsa för första gången i E-barometerns historia är störst, sett till andel konsumenter.

Starkast tillströmning av konsumenter hade aktörerna inom skönhet och hälsa. Nästan 40 procent av de som e-handlade under en genomsnittlig månad köpte skönhets- och hälsoprodukter, skriver man i rapporten.

“Underskatta inte effekten av att prova e-handel”

Starkast tillväxt under kvartalet hade apoteksvaror med plus 37 procent, följt av dagligvaror som ökade 27 procent. Pandemin sägs även snabba på trenden med växande e-handelskonsumtion bland äldre.

Framför allt livsmedelsförsäljningen har fått ett stort uppsving av äldre konsumenter, och var under mars månad den näst största produktkategorin i gruppen 65 till 79 år där närmare 21 procent av e-handelskonsumenterna handlade livsmedel.

De äldre konsumenterna kommer förstås inte att överge de fysiska livsmedelsbutikerna efter coronapandemin. Tvärtom kommer det säkert även fortsättningsvis vara en stor kundgrupp, men man ska inte underskatta effekten av att många har fått pröva på e-handel och ser fördelarna.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!