Rekrytera själv eller med hjälp av rekryteringsföretag

När det är dags att anställa ny personal står många i valet mellan att genomföra processen på egen hand, eller att anlita ett rekryteringsföretag. Det finns både stora och små skillnader mellan de två alternativen och vi listar några punkter som kan vara bra att fundera över innan du bestämmer dig. 

 

Annons

Oavsett om du väljer att genomföra rekryteringen själv eller med hjälp av ett rekryteringsföretag, så är det viktigt att uppskatta den tid som krävs för att rekryteringsprocessen ska bli lyckad och hålla hög kvalitet. Det kan i slutänden bli en dyr historia i både tid och pengar för bolaget om kandidaten visar sig vara en felrekrytering och ni genomfört processen på egen hand.

 

Som specialister på rekrytering inom e-handelsbranschen listar vi några punkter nedan som kan vara bra att fundera över och överväga. Vi belyser några skillnader som kan vara både positiva och utmanande beroende på bolaget och den form ni valt att arbeta efter.

  • Pris – Detta är den punkt som utgör den största skillnaden beroende på om du gör det själv eller anlitar ett företag. Att anlita ett rekryteringsföretag kostar pengar och det du behöver undersöka är vad du betalar för. Vid ett samarbete med en specialiserad och nischad partner så betalar du inte bara för tid, erfarenhet och garantier utan även för ett kvalitativt nätverk, specialistkunskap om kandidaternas kompetens och erfarenheter och mycket mer. Det är billigare att genomföra en process på egen hand, priset blir den tid du lägger ner och eventuella kostnader för jobbannonser. Viktigt att tänka på är risken för felrekrytering, det kan bli dyrt om processen behöver göras om och kostnaden springer iväg. Här arbetar de flesta rekryteringsföretag med garantier som ingår i priset.
  • Kompetens / erfarenhet – Har du eller personen som ska hantera rekryteringsprocessen rätt erfarenhet och kunskap för att bedöma om kandidaten besitter önskade kvalitéer? Det är en viktig fråga att diskutera oavsett om du har lång erfarenhet inom rekrytering eller ska genomföra din första anställning. Du ska lägga mycket tid på att granska CV där du ska bedöma om kunskap, erfarenheter och kompetenser matchar rollen ni annonserar. Behöver ditt bolag en digital marknadsspecialist och det är ett område du sedan tidigare inte känner till? Sitter du som marknadschef och behöver en UX-designer och har svårt att bedöma kvalitetsnivån på kandidatens portfolio? Om du känner dig osäker rekommenderar vi att överväga en partner som är specialiserade på området!
  • Tid – Förutom priset så är detta en punkt som gör stor skillnad beroende på om du genomför rekryteringen på egen hand eller om du anlitar ett rekryteringsföretag. Att rekrytera tar tid och kräver många timmars CV-granskning, telefonintervjuer, headhunting, fysiska intervjuer, referenstagning och återkoppling. Att återkoppla till sökande kandidater efter en rekrytering är viktigt för bolagets vidare employer branding och ska hanteras med hög service mind. Vad ett duktigt rekryteringsföretag gör är att lyfta tiden från dig och ditt bolag, genomför hela processen och ger dig möjligheten att lägga tiden på andra fokusområden. Väljer du en specialiserad och nischad partner läggs mycket tid på proaktiv headhunting i egna nätverk inom kompetensområdet.
  • Räckvidd – Fundera över hur många potentiella kandidater ditt bolag når ut till med rätt kompetens för rollen. Vid en rekrytering vill du nå så många som möjligt och minska risken att er nästa stjärna missas. Överväg vilka annonsplattformar ni ska synas på, vart kandidaterna befinner sig och hur ni leder dem till att söka en viss tjänst. Inom e-handel och digitala tjänster finns Ehandel.se/jobb som når ut till många kandidater med rätt kompetens. Ett rekryteringsföretag med lång erfarenhet inom kompetensområdet vet vilka kanaler som passar olika roller och kan korta ner ledtiden från start till anställning.
  • Nätverk – Den kandidat som hade passat perfekt hos er har kanske redan ett jobb och funderar inte själv över en ny utmaning. Har du en plan på hur du ska nå ut till den kandidaten, och vart du kan hitta den? En del kandidater kommer in via klassiska och traditionella kanaler men inom e-handel och digitala tjänster betyder det egna nätverket väldigt mycket. Hos E-commerce Recruit kommer ofta 4 av 5 anställda slutkandidater från det egna nätverket. En viktig punkt att fundera över då en nischad partner som E-commerce Recruit kan erbjuda många kvalitativa kandidater som redan finns i deras nätverk.
  • Objektivitet / test – Det är otroligt viktigt att behålla en objektivitet igenom hela rekryteringsprocessen. Både personkemi och kompetens spelar stor roll men tänk på att inte låta den härliga personligheten överskugga kunskap och expertis. Risken för felrekrytering ökar snabbt om objektiviteten försvinner och kandidaten senare visar sig vara en härlig kollega, men inte lever upp till förmågan att utföra sina uppgifter. En partner levererar kandidater baserat på kompetens och förmåga att göra ett bra riktigt bra jobb, därefter beslutar ni vem som passar bäst in i teamet.
  • Employer branding – E-commerce Recruit ser Employer Branding som en otroligt viktig del under hela processen. Företagets varumärke syns i relevanta kontexter med hög kvalité på content där all typ av kontakt hanteras med högsta möjliga engagemang. Företagens varumärkesuppfattning är otroligt viktig då flertalet kandidater som varit en del av processen kan vara aktuella för framtida möjligheter inom ditt bolag. En kandidats uppfattning påverkas vid varje kontaktpunkt till ditt företag och alla delar är otroligt viktiga att bemöta och hantera professionellt. Att vara med överallt, på olika plattformar, eller med flertalet olika partners, är kanske inte den bästa strategin för employer branding. Något att fundera över för att öka er varumärkesuppfattning på kandidatmarknaden!

 

Om E-commerce Recruit

E-commerce Recruit är ett nischat rekryteringsföretag som är specialist på rekrytering, headhunting och konsulter inom e-handel och digitala tjänster. Vi har Sveriges största nätverk av kompetenser inom dessa områden och vi lägger en stor stolthet i att hitta den absolut bästa kandidaten för just er.

 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!