Reste världen runt och drev e-handel: ”Dubblade omsättningen flera år i rad”

"Har mycket kvar att utforska".

Fotobutiken Kaffebrus grundades av fotografen och filmmakaren Henrik Nordström år 2005 i Ystad. Men Henriks entreprenörsresa startade redan 2003 när han började sälja fotoprylar på Tradera.

Konceptet gick ut på att han tog hem foto- och filmtillbehör som han själv behövde i sitt frilansande och erbjöd dem i sitt sortiment, och så är det än idag.

Annons

Runt 2005 flyttade jag till Tjeckien och var på väg att runda av affären eftersom det inte skulle vara lika smidigt att skicka grejerna därifrån. Men min bror som bodde i Sverige föreslog att han kunde posta grejerna om jag skickade en lista på vem som skulle ha vad, så vi körde på det konceptet, berättar Henrik för Ehandel.

Jag återupplivade en enkel e-handelslösning som jag hade sedan tidigare och lämnade Tradera. Jag fixade en liten lokal och tog hem mer prylar. Företaget dubblade i omsättning flera år i rad medan jag emigrerade till Australien och samtidigt reste jorden runt och spelade in film.

Att ha Australien som utgångspunkt var en stor fördel, menar Henrik, eftersom han kunde matcha leverantörernas dygnsrytm vilket förenklade affärerna.

Det var ganska smidigt att vara baserad i Australien, det är nästan samma tidszon som hos våra leverantörer i Kina och det blev många besök där på mässor och fabriker i många år. Jag har typ varit i varenda stad mellan Shanghai och Hong Kong, säger Henrik.

Idag har Kaffebrus vuxit till ett nordiskt miljonföretag. Sverige är fortfarande bolagets största marknad och det främsta fokusområdet, men i Norge och Danmark har man också etablerat flera bra återförsäljarled.

Under 2019 växte omsättningen med drygt 31 procent och landade på 8 miljoner kronor. Men samtidigt sjönk rörelseresultatet med minus 134 procent ner till -300 000 kronor.

Jag har länge velat fokusera mer på relevant marknadsföring men eftersom mitt fokus länge har legat på filmskapande i Australien så gick Kaffebrus på tomgång i flera år. Men i fjol flyttade jag tillbaka till Sverige och anställde bland annat en digital marknadsförare, det har gjort susen men vi har mycket kvar att utforska, säger Henrik och tillägger:

Förra årets resultat säger inte så mycket mer än att vi växer och satsar där det behövs.

Annons

Det finns ju en hel del fotobutiker och liknande på marknaden. Vad gör er unika? 

I början var det nog framför allt att vi löste ett specifikt problem som många fotografer hade. Till exempel att använda en speedlite off-camera till rimliga pengar. Det var vad vi levde på i många år, berättar Henrik.

Idag ser branschen väldigt annorlunda ut. Foto och film har blivit ett i vissa avseenden, och vårt fokus ligger till stor del på content creators av alla årsmodeller. Den resan jag själv har haft från stillbildsfotograf till videograf och producent är samma som många andra har gjort. Idag förväntas en fotograf ofta vara en kommunikationsbyrå… så det gäller att ha en bra verktygslåda. Det är där vi kommer in i bilden.

Vad har ni för utmaningar?

Haha, det är nya varje dag. Burarna från DHL tar slut, varor tar slut och Covid-19-situationen har varit utmanande men också positiv för oss. Många nya kunder som vill fokusera mer på en hobby, nu när spenderar mer tid hemma, hittar till vår butik, säger Henrik.

Under sommaren planerar bolaget att fräscha upp butikens utseende.

Vi har jobbat mycket på att underlätta för kunderna att hitta i butiken och det fortsätter vi med, avslutar Henrik.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!