Retailjätte börjar med uthyrt mode – siktar på 475 miljoner första året

Hållbarhetstrenden håller i sig.

Vi på Ehandel har vid en rad tillfällen kunnat berätta om ett ökat intresse för att köpa begagnade varor på nätet. Särskilt stark verkar trenden vara vad gäller kläder och accessoarer, vilket bland annat Tradera har rapporterat om.

LÄS ÄVEN: Secondhand-boom på nätet: "Ökning i mångmiljonklassen"

Annons

Men de traditionella modehandlarna tänker knappast stå bredvid och titta på när begagnatsajterna tar för sig av den växande secondhand-kakan. Nu väljer till exempel Urban Outfitters, som säljer bland annat kläder och diverse presenter, att ge sig in i matchen. Enligt bland andra BBC har Urban Outfitters lanserat en tjänst som låter kunderna hyra mode. Närmare bestämt handlar det om en prenumerationstjänst på nätet. Via den kan kunderna låna hem sex plagg åt gången och behålla dem i en månad, för att sedan byta ut dem mot sex nya plagg.

Målet: 50 000 prenumeranter år ett

Nuuly, som prenumerationstjänsten heter, riktar sig främst till de yngre konsumenterna, som Urban Outfitters menar har ett särskilt stort intresse för variation och hållbarhet. Företagets digitala chef David Hayne uppges ha sagt att han förväntar sig att Nuuly lockar 50 000 prenumeranter och 50 miljoner dollar - drygt 475 miljoner kronor - i försäljning under det första året. Tjänsten kommer att lanseras i USA under sommaren. Det är ännu oklart om och i så fall när den kommer till Europa.

Urban Outfitters grundades 1970 i Philadelphia och har nu över 200 butiker i USA, Kanada och Europa.

Annons