Search
Close this search box.
ANNONS

Returer kan ligga bakom dålig lönsamhet

Returer kan ligga bakom dålig lönsamhet
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Vi har tidigare rapporterat hur experter påpekar att e-handlare är dåliga på returer. Nu höjs rösterna igen för att returer kan vara ett problemområde för många e-handlare.

– En dålig returhantering innebär en massa dolda kostnader som står företagen dyrt. Min personliga uppfattning är att det är bristen på rutiner och flöden som gör att så många e-handlare har dålig lönsamhet, säger E-butiks VD Tim Svensson till Market.

Postens e-handelsexpert, Arne Andersson, håller med och tycker att det är dags för e-handlarna att ta tag i returerna.

– Handlarna har hittills inte prioriterat returerna. Returerna har ökat kraftigt. Framför allt inom skor, sport och mode där aktörerna i många fall erbjuder fri frakt och fria returer. Många beställer hem mycket för att sedan skicka tillbaka, säger Arne Andersson.

Klas Hjort, forskare vid Textilhögskolan i Borås, har gjort en avhandling kring returer inom e-handel och hans tips är bland annat att registrera returen digitalt. På detta sätt kan man tidigt planera för returen och få en bättre kontroll på flödet och sänka kostnaderna.

Dela artikeln: