Returer till Nelly, Ellos och Sportamore tar omväg via utlandet

236 mil till paketet nådde lagret.

E-handelsjättarna Ellos, Nelly och Sportamore har sina lager i Sverige. Men bolagens logistikcenter är endast till för att lagerhålla produkter, packa och skicka iväg order. Returer hanteras alltså inte där. Det rapporterar nyhetssajten Breakit som har undersökt returernas resa från konsument till lager.

För att ta reda på var returerna skickas klickade nyhetssajten hem några artiklar från ovan nämnda e-handlare som de sedan returnerade. Men innan de postade returerna stoppade reportern ner en GPS-sändare i paketet. På så vis kunde sajten spåra ordens transportväg.

Annons
Annons

Det visade sig att Ellos, Nellys och Sportamores returer skickas utomlands. Returerna till Sportamore och Nelly hamnade i Estland på logistikföretaget Boomerangs returhubb, och returen till Ellos landade hos logistikaktören Slam Poland i Polen.

När nyhetssajten kontaktar e-handelsföretagen berättar Sportamores vd Johan Ryding att det är en kostnadseffektiv lösning men att den även möjliggör snabbare leveranser till utlandet. Nellys avgående vd Anna Ullman Sersé menar att modeföretaget bestämde sig för att lägga returhanteringen utomlands för att det ska gå snabbare.

Dock vägrade Ellos vd, kundtjänst eller pressansvarig att kommentera detta. Det enda svaret nyhetssajten fick från Ellos var ett mejl från vd:n Marina Davarinou som löd; "Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl".

Men när tidningen Expressen kontaktar e-handlaren bekräftar Ellos logistikchef att bolaget sedan länge hanterat returer i Polen.

Returer av postpaket från Ellos kunder i Sverige, Norge och Danmark skickas till ett center i Polen där de gås igenom, packas om och skickas tillbaka till lagret i Borås, säger Mathias Parkhagen, Ellos logistikchef.

För Ellos finska kunder skickas returerna till Estland och därefter tillbaka till Borås. Allt tungt gods, till exempel möbler och mattor, hanteras på Ellos lager i Borås.

Returhubbarnas uppdrag är alltså att ta emot returerna från konsumenterna, packa om alla artiklar och skicka tillbaka dem till e-handlarnas lager.

Enligt granskningen, som startade i Stockholm, hade Ellos-returen åkt cirka 236 mil innan det nådde Ellos lager i Borås, Nellys retur åkte runt 147 mil till lagret i Falkenberg och Sportamores cirka 115 mil till Eskilstuna.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!