Returexperterna talar ut om alla återvändande julklappar

"Liknande nivåer som efter Black Friday".

I mellandagarna rapporterade fraktbolaget PostNord om ett högt returflöde till e-handlarna. Det är ett känt fenomen att returerna ökar nu efter jul men omfattningen beror förstås mycket på vilken bransch man är i hur stor andel returer man får ta emot.

Vi kan inte se exakt vilka försändelser som är returer, men det vi ser är att flödet till e-handlarna är stort under denna period, berättade Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Högt tryck hos PostNord när julklaparna returneras: ”Full rulle”

Vi ville veta mer om julreturerna till nätbutikerna och vände oss därför till några e-handelsleverantörer som hanterar, eller hjälper, nätbutiker med returflödet. Wilhelm Hamilton, vd på företaget Reclaimit, kikade i veckan på siffrorna från företagets kunder.

Vi har grävt lite i siffrorna och returerna pågår ju fortfarande. Så när det gäller antalet returer från julhandeln är underlaget fortfarande högst preliminärt men vi ser liknande nivåer som efter Black Friday, säger Wilhelm Hamilton till Ehandel.

Efter Black Friday var ökningen av antalet returer drygt dubbelt så hög som ökningen av försäljningsomsättningen, som enligt Klarna ökade med 11 procent, så det finns en tydlig trend, som vi ser kommer att öka behovet av en kostnadseffektiv returhantering, fortsätter han.

"Markant fler returer"

När vi ber om jämförelser med tidigare år så vill Haider Abdo, vd på Returnado, inte heller dra några slutsater ännu.

Vad vi ser är markant fler returer. Bidragande faktorer är att våra kunder dels har en kraftig tillväxt och att de nu säljer på fler marknader än tidigare, berättar Haider Abdo.

Markus Nordlund, COO på Easycom, instämmer i att det är för tidigt att jämföra med tidigare års returflöden. Precis som Returnado och Reclaimit så ser man dock en klar ökning nu efter jul.

Vi ser ett ökat returflöde som en konsekvens av i många fall ökad försäljning hos våra kunder under perioden, konstaterar Markus Nordlund.

Annons
Annons

"Handlare förlänger returperioden"

Markus Nordlund pekar också på det faktum att många kör med förlängda returtider över jul vilket förstås påverkar returflödet. Detta är något som även Haider Abdo tar upp.

Ja, vi ser större volymer. Detta dels för att kunder som tidigare handlat offline handlar online i större utsträckning och så har Black Friday “växt ihop” med julhandeln. Många handlare förlänger returperioden för att överlappa julhandeln, säger Haider Abdo.

Har e-handeln blivit bättre på att hantera detta fenomen jämfört med tidigare år?

Nja, min syn är att fler har fått bättre förutsättningar genom att ha börjat digitalisera sina returprocesser. Det är dock långt ifrån tillräckligt och det krävs mer för att få ut den dolda lönsamhetspotentialen på området. Det handlar om smarta beslut, automatisering och att få en direktpåverkan i sälj och marknadsföringsprocesser som en konsekvens av returinsikter, svarar Markus Nordlund.

"Digitala returfraktsedlar"

Vi upplever att e-handeln som bransch har blivit bättre på att hantera returfrågan. Dels genom ett större fokus från branschen kopplat till hållbarhet och lönsamhet. Men också flera underleverantörer som aktivt arbetar för att förbättra de olika aspekterna av returen, svarar Haider Abdo och tillägger:

Exempelvis Postnords nya lösning med digitala returfraktsedlar, där kunden kan få etiketten utskriven hos postombudet, Envirozones satsning på hållbar och miljövänlig returmottagning och refurbishment inom Sverige, men också e-handelsplattformar som Centra som bygger ut mer omfattande API-stöd för olika returlösningar.

I samband med e-handelsreturer lyfts ofta frågan om miljö och hållbarhet, utöver den ekonomiska aspekten för nätbutikerna.

Långa returtider framför allt över Black Friday och jul som är tunga rea- och ”ge bort”-perioder leder till ett beteende där fler prylar och plagg blir liggandes oanvända. Kortsiktigt bra för vinsten men riktigt dåligt för hållbarheten. Det jag ser är att man börjar få upp ögonen för detta och att konsumenten börjar förstå konsekvensen av sitt beteende, säger Markus Nordlund.

LÄS ÄVEN: Boozt har ”pausat” 9000 kunder: ”Tar upp alltför många resurser”

Markus Nordlund pekar bland annat på den stora nyheten att Boozt stängt av kunder som enligt e-handlaren missbrukar returerna.

Jag är övertygad om att vi kommer få se mycket hända på området under 2020 och debatten är igång bland våra kunder, säger Markus Nordlund.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!