Rework för e-handel – så fungerar det

Behovet av Rework inom e-handel ökar. Orsaken är att allt fler behöver tillföra mer värde i sin affärsmodell. – Det gäller att bli mer unik för att sticka ut i konkurrensen, säger Ola Schwarz, Head of Logistics & Services på Elon Business

Det finns många aktörer som kan sköta inleveranser och utleveranser på uppdrag av e-handlare. Det kallas för tredjepartslogistik.

Läs mer: Så fungerar rework

Men ofta stannar inte behoven där. Allt fler e-handlare behöver anpassa sina produkter före leveransen för att kundupplevelsen ska bli optimal.

Lösningen heter Rework. Alltså att produkten på något sätt förädlas innan den packas och skickas iväg.

– Det är ett behov som ökar. Och det beror i sin tur på att slutkundernas förväntningar på leveransen ökar, säger Ola Schwarz, Head of Logistics & Services på Elon Business.

I bakgrunden finns den allt skarpare konkurrensen på e-handelsmarknaden.

– Eftersom vi jobbar så nära våra kunders verksamheter och logistik uppstår hela tiden frågan: Hur kan vi addera ännu mer värde? Hur kan vi öka kundupplevelsen i leveransen och i slutändan lönsamheten för våra uppdragsgivare?

Exempel på sådana värdehöjande insatser kan vara:

# Installationer. Exempelvis att simkort installeras och aktiveras, så att kunden slipper krångla med manualer.

# Uppdateringar av mjukvara. Bäst för slutkunden är om produkterna har de senaste uppdateringarna innan de skeppas och kan börja användas direkt.

# Mervärde. Exempelvis att aktuella  guider och manualer tillförs leveransen så att mottagaren snabbt kommer igång.

# Kampanjer. Medskick av erbjudanden, exempelvis “tipsa en vän och få rabatt på nästa order”.

# Återvinning och hållbarhet. Elon Business hanterar exempelvis begagnade telefoner på uppdrag av Halebop. 

Det sistnämnda fallet kräver en kedja med systemstöd och goda rutiner för att säkerställa kvaliteten.

– Vi gör en ankomstkontroll av varje telefon, nollställer och raderar all personlig data, kontrollerar att enheten inte är stulen och gör den redo för nästa kund att använda. 

– Här har vi tagit fram skräddarsydda it-system för att klara av det, säger Ola Schwarz.

Systemstöd är en viktig kompetens för att kunna leverera tjänster inom Rework. Elon Business har över 20 utvecklare som tar fram unika lösningar, ofta kopplade till en webbplats som även den drivs på uppdrag av kunden.

– Men det behöver inte vara så avancerat. Vi kan också agera efter instruktioner i en excelfil och upparbeta rutiner efter det.

Ola Schwarz berättar att en Rework ofta inte är planerad i förväg. Det är inte ovanligt att behovet uppstår precis innan leveransen ska ske.

– Saker blir inte alltid som man tänkt sig. Murphys lag gäller alltid. Ett exempel är en kund som hade skrivit fel telefonnummer till sin support. Vi fick trycka upp nya lappar, packa upp alla produkter och sedan packa ner allt igen. Då gäller det att agera snabbt.

Hur stor andel av era kunder använder Rework?

– Det gör alla mer eller mindre. Det kan vara så enkelt som att man saknar viss produktinformation. För en av våra kunder inom klädbranschen skapar vi streckkoder i våra processer, eftersom de inte finns tillgängliga när vi får produkterna.

Vad kostar det att använda Rework?

– I vissa case tar vi betalt per timme, men vi tycker egentligen inte det är fair play. Utan helst vill vi ta betalt per transaktion. Det gör att kunden hela tiden kan räkna på sin affär och vet exakt vad de betalar för. Och då blir Rework en mindre del av hela transaktionskostnaden.

Läs mer: Så fungerar rework


Advertisement