ANNONS

Rickard Lyko – "vi ska bli störst i Europa"

Rickard Lyko i stor intervju med Ehandels David Gustavsson
Foto: Ehandel
Vd:n om TPL, Berlinsatsningen, kundklubbar – och heta AI-vågen.

Lyko, som säljer hår- och skönhetsprodukter, har kommit att bli ett av landets största och hetaste e-handelsbolag. Allt började med en frisörsalong i Vansbro i Dalarna, som drevs av Rickards föräldrar.

Så tidigt som 2003, alltså för exakt 20 år sedan, började familjen Lyko att sälja en del av salongens hårvårdsprodukter på nätet. Rickard Lyko bestämde sig, efter ekonomiplugg i Uppsala, att 2008 satsa allt på e-handeln. Familjen tog sedan stora banklån för att få fart på affären och försäljningen. I dag omsätter Lyko 2,5 miljarder kronor och säljer sina produkter i hela Norden. Men också i Tyskland, Holland, Polen och Österrike. Ute i Europa är Lyko ännu en liten, men växande spelare.

En grå och råkall marsmåndag med lätt regn styr Ehandel kosan mot deras kontor på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm.

ANNONS
ANNONS
David Gustavsson
david@ehandel.se