Rituals redovisar en organisk tillväxt på 21 procent över samtliga försäljningskanaler i de 42 länder där bolaget är verksamt. Under året uppgick omsättningen till 2,1 miljarder euro, motsvarande cirka 24 miljarder svenska kronor.
Framgången drivs av organisk tillväxt sett till både retail och e-handel, uppmärksammade innovationer, en sömlös omnikanal samt en växande medlemsdatabas, skriver företaget.
Utveckling i Norden
På den nordiska marknaden nådde Rituals en omsättning på 189 miljoner euro, cirka 2,2 miljarder svenska kronor. Den organiska tillväxten uppgick till 9 procent över alla försäljningskanaler i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Under året öppnade kedjan 17 nya butiker i Norden och genomförde sju flyttar till nya lokaler. Därtill etablerades 32 nya försäljningskanaler via återförsäljare.
"8 miljoner refills"
Hållbarhet är ett av Rituals fokusområden, och bolaget lyfter särskilt fram att över 8 miljoner refills såldes under 2024. Refill-produkterna är en viktig del av strategin för att minska avfall.
Företaget har också fått sin B Corp-certifiering förnyad, en kvalitetsstämpel som bekräftar uppfyllda krav inom socialt och miljömässigt ansvarstagande.
Som en del av sin hållbarhetsstrategi lanserade Rituals initiativet "10 procent Profit Pledge", där 10 procent av nettovinsten från föregående år doneras till välgörenhetsorganisationer. Under 2024 ingicks nya samarbeten med War Child, Blue Marine Foundation och National Geographic Pristine Seas.
240 nya butiker igen
Under 2025 planerar Rituals att öppna ytterligare 243 butiker globalt. Bolaget siktar på att behålla sin tillväxttakt i Europa inom retail, e-handel, wholesale och travel retail, samtidigt som expansionen i Asien fortsätter.
Under 2025 kommer Rituals fortsätta introducera spännande innovationer och tjänster, avslutar företaget.