Röda priser fick fart på julhandeln: ”Visar vilken inverkan rabatter har”

Cyber Monday fortsatt årets största shoppingdag.

Den amerikanska julhandeln började trögt men fick i och med Cyber Week, de fem dagarna från Thanksgiving till Cyber Monday, en rejäl skjuts. Det visar nya siffror från Adobe Analytics.

Totalt ökade e-handeln under Cyber Week med 7,8 procent jämfört med föregående år och landade till slut på 38 miljarder dollar. Startskottet var Thanksgiving som ökade med 5,8 procent till 5,6 miljarder, följt av Black Friday som såg en ökning med 7,5 procent till 9,8 miljarder dollar.

Annons

Julhandeln började med stor osäkerhet, eftersom konsumenterna flyttade sina utgifter till tjänster, samtidigt som de hanterade stigande kostnader inom olika områden, säger Vivek Pandya, analytiker på Adobe Digital Insights.

Den rekordhöga onlinehandeln under Cyber Week visar dock vilken inverkan rabatter kan ha på konsumenternas efterfrågan, särskilt när det gäller kvalitetsprodukter som drev fram en hel del impulsköp.

Handlar på krita

Allra mest ökade e-handeln under Cyber Monday. Då vilade amerikanerna inte på hanen och satte sprätt på hela 12,4 miljarder dollar. En ökning med hela 9,6 procent. Cyber Monday är därmed fortfarande årets största shoppingdag online i USA.

På Cyber Monday slog även betalsättet "köp nu betala senare" nytt rekord med 940 miljoner dollar. En ökning med 42,5 procent jämfört med samma dag förra året.

Hittills i november har köp nu, betala senare bidragit med totalt 8,3 miljarder dollar, en ökning med 17 procent jämfört med samma period föregående år. November 2023 förväntas bli den största månaden någonsin för betalsättet, skriver Adobe i rapporten.

Totalt shoppade de amerikanska konsumenter för 109,3 miljarder dollar online under perioden 1-27 november, en ökning med 7,3 procent jämfört med föregående år. Drygt 60 procent av konsumtionen skedde inom de fem kategorierna elektronik, kläder, möbler, dagligvaror och leksaker.

Annons