Rusta storsatsar på sin e-handel: ”Början på vår digitala resa”

"Vi förenklar för dem som har långt till ett Rusta-varuhus".

Varuhuset står fortfarande i centrum. I alla fall i lågpriskedjan Rustas affär. Totalt har man över 100 varuhus runt om i Sverige i dag.

Rusta.com har fram tills nyligen främst fungerat som en kanal för marknadsföring. Rusta har visat upp sitt sortiment. Men också lyft fram kampanjer och delat vägbeskrivningar till närmaste varuhus.

Annons

Nyligen gjordes dock Rusta.com om. Det är sedan en dryg vecka tillbaka mer av ett online-varuhus, enligt ett pressmeddelande. Det finns även en ny och förbättrad sökfunktion, framgår det.

Beslutet att satsa på e-handel var en effekt av pandemin. Under pandemin hade vi mycket hemleveranser, vilket uppskattades av kunderna. Hemleveranserna beställs oftast via hemsidan och beslutet att satsa mer helhjärtat på e-handeln blev därmed naturligt, kommenterar Rickard Davebo, produktägare av affärsområdet "webb & e-handel" på Rusta.

"Förenkla köpprocessen"

Men trots den stora e-handelssatsningen, så ska sajten främst utgöra ett komplement till de fysiska varuhusen. Detta då merparten av handeln ännu sker i de fysiska butikerna.

Vi vill genom e-handel förenkla köpprocessen och bredda målgruppen. Vi har 3,1 miljoner besökare på rusta.com i månaden och 4,5 miljoner medlemmar i vår kundklubb. Det är dem vi vänder oss till med vår nya e-handel. Samtidigt förenklar vi för personer som har långt till ett Rusta-varuhus att kunna ta del av vårt stora utbud, kommenterar Rickard Davebo.

Den nya e-handelsplatsen har tagits fram i armkrok med mjukvaruföretaget Optimizely och techbolaget Nexer.

Optimizelys och Nexers system bidrar med långsiktiga lösningar, vilket är viktigt för oss eftersom vårt sortimenten växer och vi kommer att fortsätta satsa på e-handeln i framtiden. Rustas digitala resa har bara börjat, kommenterar Ebba Persson, projektansvarig på Nexer Group.

Annons