Rykande färsk rapport om e-handel – ”slår rekordstarka tillväxttal”

"Fortsätter att växa på ett imponerande sätt".

Svensk Handel har olika undersökningar där de mäter olika delar av detaljhandeln och där ibland även e-handeln. Nu presenterar branschorganisationen dock en helt ny E-handelsindikator som, likt namnet antyder, endast kollar på e-handeln.

E-handelsindikatorn ska vara en återkommande månatlig undersökning och den kommer framöver att kompletteras med ytterligare nyckeltal.

Annons

Under andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent jämfört med samma period förra året, skriver Svensk Handel i samband med den nya E-handelsindikatorn.

Förklaringen till den under omständigheterna relativt låga tillväxten är mycket starka jämförelsetal.

E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Enligt E-handelsindikatorn är det kläder och skor samt hemelektronik som omsätter mest på nätet.

Till och med augusti i år växte försäljningen av kläder och skor på nätet med 32 procent jämfört med samma period förra året. Möbler och heminredning ökade med 25 procent och hemelektronik med 23 procent, skriver Svensk Handel.

E-handelsindikatorn har även kikat närmare på e-handeln från utlandet och konstaterar att den under andra kvartalet växte med sju procent.

Vi ser att e-handeln från utlandet har tagit fart under sommarmånaderna och ökat jämfört med förra året, säger Johan Davidson.

Annons
Annons