Adtraction, som i över 15 år har hjälpt e-handlare att växa genom partnermarknadsföring, har lång erfarenhet av hur branschen förändras. Bolaget samarbetar med tusentals partners och varumärken över hela Europa och får därmed en unik inblick i hur tekniska innovationer påverkar försäljning och marknadsföring, inte minst inför och under Black Week.
“Vi ser att både e-handlare och partners använder AI på kreativa sätt för att effektivisera sitt arbete under Black Week. Det handlar om allt från automatiserad kampanjplanering och prisoptimering till innehållsgenerering och personaliserade rekommendationer”, säger Emelie Wandeby, Group Head of Partners på Adtraction.
AI som konkurrensfördel under Black Week
För e-handlare kan AI bidra till att identifiera vilka produkter som har störst försäljningspotential, optimera prisstrategier i realtid och skapa mer relevant kommunikation mot olika kundsegment. På partnersidan används AI bland annat för att analysera klick- och konverteringsdata, generera kampanjtexter eller förutse vilka erbjudanden som kommer att prestera bäst för att sedan kunna prioritera marknadsföringen av rätt kampanjer.
En aktör som har tagit ett spännande steg i den riktningen är Adtractions partner Aftonbladet, som just nu testar en AI-baserad shoppingbot, Shoppingkompisen. Den är framtagen som ett komplement till Aftonbladets kommersiella artiklar och hjälper läsarna att hitta produkter de faktiskt är ute efter, baserat på vad de söker efter i stunden.
“Det har varit mycket spännande och insiktsgivande att ta fram Shoppingkompisen som ett komplement till våra shoppingartiklar. Inte bara kan vi se vad våra läsare är intresserade av i realtid, utan den ger också mer personliga tips baserat på deras behov”, säger Hanna Skogli Andersson från Shoppingredaktionen på Aftonbladet.
Botten bygger på innehållet i Aftonbladets artiklar och ger rekommendationer baserade på de produkter som redan lyfts i artiklarna. På så sätt behålls balansen mellan användarnytta och ett ansvarsfullt sätt att inspirera till köp.
Testerna har hittills visat på stort intresse från användarna, och planen är att under Black Week använda Shoppingkompisen bredare i Aftonbladets innehåll för att kunna ge läsarna mer relevanta och personliga köptips.
AI gör skillnad under Black Week – och framöver
Aftonbladets Shoppingkompis är ett av flera exempel på hur AI kan bidra till mer relevanta köpupplevelser och effektivare processer under Black Week.
“Black Week är en intensiv men också väldigt lärorik period. För oss på Adtraction är det en chans att samla insikter om vad som faktiskt fungerar, kunskap som vi sedan kan dela med våra kunder och partners inför framtida kampanjer”, avslutar Emelie Wandeby.
AI kommer att fortsätta förändra hur företag arbetar med marknadsföring, inte bara under Black Week, utan året runt. Hos Adtraction delar vi gärna våra insikter om hur samarbeten mellan varumärken och partners kan driva tillväxt. Hör av dig till oss på adtraction.com om du vill veta mer.
Adtraction - Expect more
Adtraction är en ledande plattform för digital marknadsföring som hjälper varumärken över hela Europa att öka sin försäljning på ett kostnadseffektivt sätt. Vi gör detta genom att matcha varumärken med rätt partners som levererar trafik och försäljning i utbyte mot provision. Vår användarvänliga plattform ger dig tillgång till vårt breda utbud av partners, allt från influencers och mediehus till appar, tekniska plattformar och jämförelsesajter. Vi samarbetar med varumärken inom flera branscher, från e-handel till finansiella tjänster. Företaget grundades 2007 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, med kontor i 12 länder över hela Europa.