Search
Close this search box.
ANNONS

Så avgörande är omdömen innan köp - det får kunderna att tveka

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"En kund som kommit via en rekommendation stannar betydligt längre".

ANNONS

Prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner har blivit en stor faktor för svenska konsumenter innan köp. Men hur är det egentligen med omdömen och recensioner?

När vi intervjuade Trustpilots vd var han, av förklarliga skäl, lite bekymrad över konsumenterna fokus på pris jämfört med omdömen. Men kanske spelar de mer roll än man kan tro? Tidigare nämnda Prisjakt har undersökt saken i senaste Konsumentkompassen för andra kvartalet och här är facit.

Av 1000 medverkande svarar 45 procent av konsumenterna att de tittar på recensioner innan fem av tio inköp. Men bara var femte svensk, 22 procent, tittar på kundrecensioner på nätet vid minst åtta av tio inköp.

Trovärdigheten avgörande

Att omdömden spelar roll kan vi slå fast, men framför allt hur pålitliga vi anser dem vara. Nästan en av fyra konsumenter, 24 procent, tycker att det är svårt att avgöra var man kan hitta de mest trovärdiga omdömena. Hela 58 procent uppgav omdömen hos jämförelsetjänster, 14 procent hos butiker och endast 4 procent hos tillverkare.

Urpsrungstanken med "word-of-mouth" som rekommendationer kallas i marknadsföringen, är att avsändaren är en person som du har tillit till. Då blir den automatiskt trovärdig, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Lunds universitet, i rapporten.

Recensioner som lämnats i en e-handel kan alltså läsas med ett mer kritiskt öga av många konsumenter, då man är väl medveten om att försäljning är en viktig drivkraft. Men kan man visa upp verifierade, trovärdiga omdömen så finns det mycket att hämta. Inte minst vad gäller kundlojalitet.

Jämfört med en annons eller en priskampanj stannar en kund som kommit via en rekommendation betydligt längre, säger Johan Anselmsson.

"Ju fler desto bättre"

Men hur ska man då göra som e-handlare för att maximera antalet recensioner? Enligt Prisjakts undersökning skriver svenskarna bara en sådan vid i snitt ett av tio inköp. Filip Karlander, vd på Widforss som blev Årets butik i Sport och fritid-kategorin", säger så här:

Ett tips är att aktivt samla in omdömen efter köp, i orderbekräftelsen och så vidare. Ju fler omdömen du får in desto bättre. Sen är det förstås bra att ta actions baserat på de omdömen som butiken har samlat in.

Kategorierna där flest helst läser recensioner:

1. Hemelektronik, 59 %
2. Hushållsapparater och vitvaror, 51 %
3. Fordon och tillbehör, 25 %
4. Renovering och bygg, 16 %
5. Sport och fritid 16 %
6. Mode, kläder och accessoarer, 15 %
7. Skönhet och hälsa, 15 %
8. Möbler och heminredning, 11 %
9. Böcker och media, 9 %
10. Barnartiklar och leksaker, 5 %

Källa: Konsumentkompassen (Prisjakt)

Dela artikeln: