Så blev kassan en del av framgången för Lyko

E-handelsgiganten Lyko har gjort en tillväxtresa många e-handlare bara kan drömma om. Med expansion inom både Norden och Europa uppgick Lykos omsättning 2021 till hela två miljarder kronor. Ett kundcentrerat och flexibelt arbetssätt är en nyckel för att kunna erbjuda en optimal upplevelse hela vägen. 

Att kundupplevelsen är en väsentlig del av Lykos framgångar är det ingen som ifrågasätter; Skönhetsjättens förmåga att skapa och värna om sina kunders långsiktiga engagemang har banat vägen för en raketförsäljning online.  

André Ihlar är Head of Online Sales på Lyko. Han har varit med sedan starten på företaget och är bland de skarpaste i Sverige inom sitt område. 

– Vi utforskar kontinuerligt hur vi bäst kan optimera kundupplevelsen. Vi tror på att minimera friktion, men också att hålla hög motivation genom hela köpet. Det handlar om att hela tiden göra noggranna avvägningar mellan att kunna erbjuda kunden alla tänkbara valmöjligheter utan att tumma på enkelheten, säger André Ihlar. 

Han menar vidare att många företag på senare tid blivit allt mer medvetna om betallösningens avgörande roll för kundupplevelsen; i en onlinevärld där konkurrensen mellan e-handlarna tätnar blir en smidig betalning en värdeskapande del i kundresan.  

Ett exempel på hur Lyko optimerat kundupplevelsen är när de som första e-handlare implementerade en merförsäljningsfunktionalitet, Upsell, i kassan. Funktionen togs fram tillsammans med Lykos betalpartner Qliro och går ut på att kunden, efter genomfört köp, får dynamiska erbjudanden på ”tack-sidan”, som enkelt kan adderas till ordern. 

– Både implementeringen och dialogen med Qliro har fungerat väldigt bra. Faktum är att Upsell givit oss det bästa av två världar: vi har sett svart på vitt att Upsell bidragit till en ökning av snittordervärdet – och att det uppskattas av kunderna, säger André Ihlar. 

En annan omtyckt funktion som Lyko tagit fram tillsammans med Qliro är expresshantering av frakten, som en integrerad del av kassan.

– Tjänsten hjälper oss att prioritera olika försändelser mot våra kunder, där vi kan särskilja vilka som är i behov av sina varor direkt och inte. Det är en funktion som är uppskattad av oss liksom våra kunder. Qliro är en bra sparringpartner som visar engagemang och vilja att utveckla produkter tillsammans. De arbetar som ett entreprenöriellt bolag, inte som en storbank. 

Kombinationen av förståelse för kundresan och expansion av affären är något Lyko delar med Qliro, vilket också var den främsta anledningen till att Lyko valde att byta betalpartner till Qliro. 

– Vi utvecklas och växer tillsammans. Qliro är en flexibel affärspartner med en smidig betallösning. Vi kan varmt rekommendera Qliro till andra e-handlare, avslutar André Ihlar.