Så blir du en vinnare i julhandeln

Nästan hälften av alla svenskar handlade julklappar på nätet i fjol men potentialen för nätbutikerna är väldigt mycket större än så. Det visar nya tal från Brings e-handelsrapport ”Så blir du en vinnare i julhandeln”.

Många upplever tiden före jul som hektisk. Istället för en lugn och mysig tid sätter stressen in och listan på saker som ska hinnas med blir allt längre i takt med att dagarna fram till jul blir färre. Inte minst är julklappsinköpen något som många upplever som ett stressigt moment. De som 2018 valde att handla julklappar på nätet gjorde det just av anledningarna för att spara tid, slippa köer och spara pengar.

Vad skiljer köp av julklappar på nätet från andra typer av köp på nätet?

E-handelsrapporten från Bring Research visar att det framför allt är tre saker som tydligt särskiljer köpen av julklappar på nätet från andra typer av köp på nätet:

  • Både snabb leverans och hemleverans efterfrågas i större grad.
  • Fler handlar i nätbutiker som de inte vanligtvis handlar i.
  • Retur- och bytesvillkor samt leveransalternativ och tidsfrister är viktigare under julen jämfört med andra tider på året.

Stor potential för ökad julklappshandel på nätet under 2019

Det finns en stor potential för ökad julklappshandel på nätet. Nästan hälften av alla svenskar handlade julklappar på nätet under 2018. Men fortfarande är det väldigt få av de som handlade sina julklappar på nätet som handlade alla sina julklappar där. Endast 3 av 10 svenskar handlade mer än 75% av sina julklappar på nätet, visar rapporten.

För att öka julklappsförsäljningen måste nätbutikerna förstå och känna till kundernas behov. Just behovet av trygghet vid julklappshandeln är mycket större jämfört vid andra köp, både vad gäller själva varan, köpevillkor och leveransalternativ, men också vad gäller leveranstid och eventuell retur.

Trygga kunder genomför julklappsköp på nätet

De som enbart handlar i fysiska butiker värdesätter andra saker än de som också handlar på nätet. De har ett större behov av att kunna få hjälp av personalen i butik, att se varan och lättare kunna byta den, men de kan också vara sent ute eller vill få inspiration i butiken. De som väljer nätbutiker gör det för att spara tid, slippa stress, köer och spara pengar.

Det handlar för nätbutikerna om att skapa trygghet genom hela köpprocessen. De som handlar i den perioden handlar oftast något till andra än till sig själv och är rädda för att det ska bli fel. Att ge relevant information under hela köpprocessen ger kunderna trygghet, säger Jacob Aagaard, försäljningsdirektör på Bring.

Det finns flera orsaker till att kunderna är osäkra på om de ska handla julklapparna på nätet. De vanligaste frågorna är:

  • När levereras mitt paket?
  • Hinner det fram innan jul?
  • Hur kan jag byta en julklapp som jag ska ge bort?
  • Finns det en kundservice som kan hjälpa mig?
  • Hur fungerar det om jag vill returnera min vara?

Expertens bästa tips!

Alla dessa frågor kan du lösa relativt enkelt. I den senaste Bring Research-rapporten ”Så blir du en vinnare i julhandeln” får du tips och råd som kan öka din konvertering under denna handelsperiod:

  • Trygga kunder genomför julklappsköp.
  • Ha utökad returfrist och enkel retur.
  • Möjligheten att byta varor kommer att särskilja dig från andra nätbutiker.
  • Stäng inte nätbutiken för julklappshandel innan du måste.
  • Rätt leveransalternativ kan öka din försäljning.

Många kunder undrar hur lång tid det tar från att de beställer tills paketet är framme, de vill ha ett tydligt svar. För att få fler att genomföra köpet är det viktigt att ge tydlig information om vilka leveransmöjligheter du som e-handlare erbjuder. Berätta för dina kunder att Du kan erbjuda olika leveransalternativ, det ger dem en trygghet och Dig som e-handlare ger det möjligheten att ha Din butik öppen längre mot jul avslutar Jacob Aagaard.

Vill du veta mer om vad som är viktigt för dina kunder när de handlar julklappar på nätet? Ladda ner Brings senaste e-handelsrapport Bring Research ”Så blir du en vinnare i julhandeln”.