Fraktbolag om de rekordhöga drivmedelspriserna: ”Dramatiskt”

"Priserna ökar i snabbare takt än vad vi kan kompensera för".

Vart är världen på väg? Ja, det är det många som frågar sig i dag – utan att vara med i På Spåret. Vi befinner oss alltjämt i en extrem och unik global situation, efter krigsutbrottet i Ukraina den 24 februari. Inget är sig riktigt likt. En sådan sak är drivmedelspriserna som nu rekordrusar.

Dieseln kostar just nu runt 28 kronor litern, inklusive skatter. Det kan jämföras med ett dieselpris i Sverige på runt 19 kronor i december förra året.

Annons

Anledningen är förstås att få vill köpa rysk olja. Många mellanhänder, fraktbolag, försäkringsbolag och banker vill inte befatta sig med rysk olja, bland annat i rädsla för sanktioner. I veckan står det också klart att USA, med anledning av kriget, nu helt slutar importera rysk olja, gas och energi. Det kommer därmed ut mindre olja på marknaden.

"Märks i hela Europa"

De dramatiska prishöjningarna på drivmedel slår såklart mot logistik- och fraktbolag. Även elpriserna är fortsatt på väldigt höga nivåer, sedan flera månader tillbaka.

Ehandel har kontaktat en rad fraktaktörer för att ta tempen på deras verksamheter – och hittills fått svar från tre. Ann Sonne, VP of Communication på Budbee, konstaterar att vi nu ser "en dramatisk utveckling på kontinenten".

Följdeffekterna på energipriserna märks självklart av i hela Europa, både för privatpersoner och professionella aktörer, säger Ann Sonne till Ehandel.

Hur påverkar det er verksamhet? 

Våra åkeripartners i Sverige använder uteslutande fossilfritt och förnybart bränsle (HVO och el) och dessa har, liksom traditionell diesel och bensin, stigit i pris. Tittar man på HVO så kostar det idag dubbelt så mycket som i början av förra året. Detta har givetvis en påverkan på våra åkeripartners vilket i sin tur leder till högre kostnader för oss, något som vi har en nära dialog med våra åkeripartners och handlare om.

Redan innan krigsutbrottet i Europa låg drivmedelspriserna på historiskt höga nivåer. Det varnades också för ytterligare prishöjningar av fossilbränslen, till följd av bland annat dyrare utsläppscertifikat och krav på en större inblandning av biodrivmedel. För även HVO, eller så kallad biodiesel, har blivit betydligt dyrare.

Tillgången matchar helt enkelt inte efterfrågan. Att få fram stora volymer HVO, som är baserad på exempelvis biomassa från skogen, har visat sig vara lättare sagt än gjort. Priset har därför fördubblats senaste året.

Annons

Men Ann Sonne tillägger att man samtidigt jobbar "aktivt med effektivitetsförbättringar för att optimera varje transport och på så vis minska bränsleåtgången per paket".

Vi kan dock konstatera att bränslepriserna den senaste tiden har ökat i snabbare takt än vad vi kan kompensera med effektiviseringsåtgärder. I slutet av dagen är ingen leverans gratis utan alla kostnader absorberas någonstans längs kedjan och vi har en flexibilitet i våra kontrakt för att kunna justera priserna om det behövs.

"Följer noga"

Ja, det är på det hela taget svårt att åstadkomma några billiga leveranser överhuvudtaget just nu, såvida det inte är fråga om exempelvis cykelbud i storstäders centrala delar.

Johanna Lindskog Lindell – Director of Nordic PR and Corporate Communication på Foodora – säger att bolaget noga följer händelseutvecklingen angående bensinpriser löpande.

Vi kommer självklart kompensera våra anställda bud som påverkas och de kommer få bonus utöver sin lön, säger hon.

Och även hos den finska konkurrenten Wolt ser man bekymrat på prisutvecklingen

Likt andra transportbranscher påverkar drivmedelspriserna oss så klart. Vi följer utveckling noga och utvärderar just nu olika alternativ för att dämpa effekten för våra partners, inklusive att höja ersättningsnivåerna för de med bensindrivna fordon, säger Ylwa Pettersson, Communications & Public Policy Manager på Wolt Sverige.

Annons