Så får e-handelsjätten stenkoll på fraktkostnaderna

Med 5 miljoner försändelser årligen behövde e-handelsjätten Ellos Group ett robust och smidigt system för att optimera logistiken. Valet föll på det helt automatiserade och molnbaserade Softlogs. ”De hjälper oss med kostnadsbesparingar och ger oss helt nya insikter”, säger Josefine Motten Wernerby, logistikcontroller på Ellos Group.

Ellos Group har genomgått ett paradigmskifte i bolagets historia och utvecklas till ett renodlat e-handelsbolag, som utöver kläder och textilier även säljer sängar, soffor och utemöbler. I dag skickar man 5 miljoner försändelser årligen, fördelat över varumärkena Ellos, Jotex och Homeroom. 

”Har varit väldigt tidskrävande för oss”

Ett sådant maskineri ställer enormt höga krav på logistiken, och en hel del handpåläggning för att siffrorna ska bli rätt.

”Vår verksamhet är ganska personalberoende eftersom vi hanterar extremt stora fakturamängder inom logistiken. Tidigare har det mesta gjorts manuellt, och eftersom det är väldigt viktigt att allt blir rätt har det i sin tur varit väldigt tidskrävande”, berättar Josefine Motten Wernerby.

För ett par år sedan började Ellos Group därför leta efter en smidigare lösning och kom då i kontakt med bolaget Softlogs. Ett svenskt mjukvaruföretag som med hjälp av avancerade algoritmer och maskininlärning analyserar avvikelser i ett företags logistikkedja. 

Tack vare Softlogs system kan företag få stenkoll på transportkostnaderna och direkt upptäcka eventuella ”läckor”, som i slutändan kan innebära försämrade marginaler.

”Vi har de senaste åren sett stora förändringar i vårt distributionsbehov och har till exempel ökat antalet transportörer som vi samarbetar med väldigt mycket. I kombination med ökade transportkostnader på grund av omvärldsläget, har det blivit allt viktigare för oss att förstå vårt fraktnetto och kontrollera utgifterna”, säger Josefine Motten Wernerby.

Kostnadsfritt webinar om Softlogs tjänster

Implementeringen av Softlogs system är nu i full gång på Ellos Group, och mjukvaran har redan gett dem nya insikter kring fraktkostnaderna.

”Det kan handla om att vi får fakturor som avviker från avtalet, eller att vi skickar produkter på ett sätt som innebär onödiga straffavgifter. Allt sådant upptäcker Softlogs och presenterar det på ett överskådligt sätt. Vi tror att Softlogs i framtiden kommer att kapa tiden vi lägger på sådant här markant”, säger Josefine.

Vill ditt företag också veta mer om hur Softlogs kan hjälpa er? Den 4 maj arrangerar bolaget ett webinar om hur man får bättre koll på sina fraktkostnader, där man bland annat tar upp: 

  • Kostnadsallokering och kontering av fraktfakturor
  • Avsättningar av fraktkostnader vid månadsslut
  • Vilken besparningspotential finns det? 

Läs mer om webinaret och anmäl er här!