Så får ni fler trogna kunder – utan att sänka priserna.

Worldpay gör det möjligt för företag att göra betalningar,  ta emot betalningar men också hantera betalningar. Oavsett om det är i butik eller online.

Ett utmanande ekonomiskt läge gör att shoppare håller hårdare i pengarna. Men ni behöver inte locka med rabatter för att boosta försäljningen.

Här är fem tips från Worldpay på hur ni kan göra i stället. 

I Worldpays nya undersökning ”Future Shoppers” svarade hela 38 procent att de var oroliga över att bli av med sina arbeten, och 60 procent fruktade att läget i världsekonomin skulle påverka deras levnadsstandard negativt. 

För e-handlare kan det vara lockande att se över sina erbjudanden och erbjuda rabatter för att locka till köp, i en tid då det blir allt svårare att stå ut ur mängden och kunderna blir alltmer medvetna i sina val. 

Men Worldpays data visar inte bara att kunderna främst lockas av bra priser – de är också redo för en ny era av innovation inom retailhandeln. 

Bättre användarupplevelser, som smidiga betallösningar och förbättrad översikt över produkterna, leder till mer nöjda shoppare som sedan förvandlas till trogna kunder. Förändrade retailmodeller kan leda till nya inkomster. Till exempel så kan e-handlare själva hantera second hand-försäljningen av sina produkter, eller erbjuda prenumerationer som innebär en ”always on”-inkomstström. Dessutom kan ett sådant system spara tid för kunderna när de vill förnya sin produkt. 

Här är Worldpays bästa tips för att förbättra kundengagemanget – utan att sänka priserna:

  • Dela shoppingupplevelser via sociala medier

Liveströmningar och social shopping är fortfarande under tillväxt och  idag har var femte person köpt något via sociala medier. 57 procent av shoppare är beredda att göra det i framtiden, och Gen Z är mest benägna att impulsshoppa efter att ha stött på en produkt i sociala kanaler.

  • Nyttja Augmented Reality (AR)  och andra nya tekniker 

Erbjud kunderna en butiksupplevelse – via smartphonen. Endast tio procent av de svarande i undersökningen har använt AR för att shoppa, men 57 procent är öppna för upplevelsen.

  • Ge kunderna en överlägsen omnichannel-upplevelse

Worldpay har upptäckt att shoppare kan spendera mer vid varje köp om de får en personaliserad upplevelse, både i butik och online. Hela 68 procent av de svarande förväntar sig en omnichannel-upplevelse när de shoppar i framtiden.

  • Erbjud återförsäljning för att ge produkterna längre livslängd

Dagens shoppare blir allt mer miljömedvetna och i kölvattnet av det uppvaknandet har marknaden för försäljning av begagnade varor fått ett rejäl uppsving. 76 procent av alla svarande är i dag öppna för att shoppa second hand. 

  • Valfrihet vid utcheckningen är A och O

“Köp nu, betala senare” är ett gångbart alternativ för 57 procent av shoppare när de är under ekonomisk press. 44 procent kommer att lämna köpresan om de inte kan välja det betalalternativet som de föredrar. Betalningar behöver vara snabba, säkra och bekväma. Men det räcker inte längre. Att erbjuda alternativ som digitala plånböcker, lokala betallösningar och BNPL försäkrar shopparna om att de alltid har ett alternativ som passar. 

Behöver ni inspiration för att snabba på innovationsresan och kunna möta behoven hos framtidens shoppare? Läs Worldpays rapport nu!

Worldpay kommer att närvara på eventet Retail Technology, den 29-30 maj i Stockholm. Besök oss i bås 19! 

Enterprise Payments: Enterprise Payment Processing | Worldpay

Vänligen kontakta Helena Hultgren: Helena.Hultgren@worldpay.com för mer information.