Så fick Betesbyggarkiosken fart på onlineförsäljningen

I ett decennium har Svartzonker Sweden AB varit ett ledande varumärke inom sportfiske med försäljning till företagskunder i fokus. När de för tre år sedan öppnade Betesbyggarkiosken och vände sig direkt till slutkund med försäljning av delar för bygge av egna beten så behövdes plötsligt nya typer av betallösningar. Lotta Orava Claesson från Svartzonker Sweden AB berättar mer.

En pysselbutik för sportfiske

Svartzonker Sweden AB tillverkar spön, drag och annat som behövs för sportfiske. Fram till nyligen har de endast sålt till företagskunder, men första erfarenheten av att sälja direkt till slutkund kom för tre år sedan med Betesbyggarkiosken.

”Vi tyckte att det saknades en samlad plats där man kunde köpa allt för att bygga egna beten” berättar Lotta, ”så vi startade Betesbyggarkiosken – en pysselbutik, lite som Panduro för sportfiske.”

Att börja sälja till privatpersoner efter att uteslutande ha sålt till företag krävde en samarbetspartner för nya betallösningar, och valet hamnade på Swedbank Pay. 

Trygga och enkla betallösningar

Betesbyggarkiosken har ingen fysisk butik utan möter sina kunder online. De erbjuder betalning via Swish, kort och faktura.

”Det var väldigt smidigt att komma i gång med betallösningarna” säger Lotta. ”Vi fick fantastiskt stöd från supporten och allting har fungerat utan problem i tre år.”

Till Sportfiskemässan som arrangeras en gång per år brukar Betesbyggarkiosken ta fram en begränsad upplaga av handgjorda beten som säljs som samlarobjekt. Dessa är väldigt populära och orsakar alltid en lång kö på mässan när de blir tillgängliga för försäljning.

”Under pandemin hölls mässan digitalt, så vi sålde betena online i stället för på plats” berättar Lotta, ”och även då funkade betalningen utan problem trots att det var massor av folk som hängde på låset och handlade så fort betena lanserades.” 

Eloge till supporten 

Betesbyggarkiosken säljer allra mest inom Sverige, men även en del till övriga Norden och andra länder i Europa. Swish är det betalsätt som de flesta kunder väljer, men både kort och faktura används flitigt de med.

Samarbetet mellan Betesbyggarkiosken och Swedbank Pay fortsätter in i ett fjärde år. När Lotta får frågan om hon vill lyfta något mer innan vårt samtal avslutas väljer hon att återigen lyfta supporten:

”Jag måste säga ännu en gång att teknikerna på Swedbank Pay är väldigt duktiga och lösningsorienterade!”