Så gick satsningen på obemannat: ”En helt magisk utveckling”

Kunderna strömmar till.

Coops satsning på obemannade butiker, som är öppna dygnet runt, har visat sig vara en lyckad strategi. Dagligvarujätten har i dag tre sådana butiker, två i Stockholm och en i Uppsala.

En av butikerna, på Ekerö i Stockholm, har lockat i snitt 10 000 kunder per månad.

Annons

Den senaste butiken vi invigde, Coop Träkvista Alltid Öppet på Ekerö, har visat en helt magisk utveckling. De fyra första dagarna besöktes butiken av över 1 200 kunder. Det stora intresset märktes redan på invigningen som blev en riktig folkfest och att konceptet är uppskattat av lokalsamhället underströks även av att Ekerö kommuns ordförande medverkade i att klippa bandet, säger Samir Radjai, försäljningschef online på Coop butiker & stormarknader.

Det är framför allt mjölk, energidryck och läsk som flyger av de obemannade hyllorna hos Coop. Men även energibars och bananer är mycket populärt. Det varma mottagandet har givit mersmak. Efter att ha testat konceptet en längre tid är tanken att ta det vidare med permanenta butiker.

Vi har bara varit i gång med obemannat och dygnet runt-öppet i knappt åtta månader och redan kan vi se att ett ökande antal kunder i alla åldrar snabbt vänjer sig vid denna servicenivå. Det är väldigt roligt att se och en sporre för oss att vidareutveckla konceptet med både utökat utbud och kampanjerbjudanden, säger Meta Persdotter, vd på Coop butiker & stormarknader och avslutar:

På platser där dessa butiker är tillfälliga i avvaktan på permanent etablering kommer vi att behöva se till att möta denna servicenivå även framöver. Obemannat och dygnet runt-öppet har definitivt tagit en permanent plats i vår verktygslåda från och med nu och framöver.

Transparens: Meta Persdotter är styrelseledamot i Ehandel

Annons