Lista: Så handlar svenskarna kläder i coronatider

"Försäljningen har varit högre än normalt".

Hur handlar svenskarna kläder i coronatider? Det har Tradera tagit reda på via en Novusundersökning. Där framgår att 22 procent av de blågula konsumenterna dragit ned på sina köp av nyproducerade kläder i år. Dessutom uppger 45 procent, alltså nästan varannan svensk, att de handlar färre vardagskläder sedan Covid-19-utbrottet.

Ökningen av second hand-intresset stämmer väl överens med den försäljningsökning vi sett ett bra tag nu på Tradera. Det återstår att se hur pandemin påverkar våra köpbeteenden på längre sikt, men hittills har försäljningen varit högre än normalt under senvåren och försommaren, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera, i ett pressmeddelande.

Annons

Undersökningen visar även att drygt hälften, 53 procent, aldrig använder minst hälften av sina kläder och skor. En ökning från förra årets 46 procent. Totalt 18 procent känner dåligt samvete för plagg man aldrig använder, bland kvinnor är dock motsvarande siffra hela 28 procent.

Vi har också tittat på orsakerna till att vi slutar använda ett visst plagg, och bara cirka en fjärdedel tycks bero på att det är något fel på plagget, som en skada eller tappad passform. Det borde betyda att de allra flesta plagg skulle kunna komma väl till användning hos en ny ägare, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Så handlar vi nyproducerade klädesplagg det senaste året
Handlar färre nya plagg: 22%
Handlar fler nya plagg: 1%
Oförändrat: 68%
Handlar aldrig nya klädesplagg:  %

Kläderna som vi handlat mindre av i coronatider
1. Vardagskläder: 45%
2. Finkläder: 44%
3. Friluftskläder: 32%
4. Träningskläder: 31%
5. Myskläder: 31%
6. Sovkläder: 26%
7. Kontorskläder: 23%

Främsta anledningarna till att vi slutar använda våra klädesplagg
1. Passar inte längre: 29%
2. Har gått sönder: 18%
3. Har tröttnat på plagget: 14%
4. Används inte tillräckligt ofta: 9%
5. Har tappat i passform: 8%
6. Är obekvämt: 7%
7. Är omodernt: 3%

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!