Så handlar vi dagligvaror i pandemin – det har ökat mest

Tydliga trender i global undersökning.

Våra shoppingbeteenden har ändrats en hel del under pandemin. Vi har till exempel sett hur specifika kategorier fått ett helt nytt liv och säljer som aldrig förr. Men hur påverkas vi inom respektive kategorier? YouGov har tittat på hur vi handlat dagligvaror under pandemin och via en undersökning presenterar man nu data som visar att 59 procent av konsumenterna ändrat sina köpvanor till följd av den nya verkligheten.

I Sverige var dessutom siffran något högre, nämligen 60 procent. Allra störst var den dock i Mexiko, där hela 83 procent angett att de ändrat sina vanor på grund av pandemin.

Annons

Det ökar och minskar mest

Men var har man då förändrats mest? Tittar vi globalt har inköpen av kosmetikaprodukter, till exempel återfuktande krämer och hårprodukter, minskat allra mest. Med 32 procent, för att vara exakt. Det är dessutom den kategori där minst antal, 12 procent, av de svarande uppgett att de istället ökat sin konsumtion.

Så vad handlar man istället? Enligt YouGovs data har försäljningen av färsk frukt och grönsaker skjutit i höjden. Hela 38 procent uppger att de köper mer nu än innan pandemi, medan bara 6 procent uppger att de köper mindre. På en god andraplats hittar vi skafferivaror som ökar med 30 procent och tredje platsen kniper fryst mat med 29 procent.

Jämnt mellan alkohol och godis

En kategori som dock svajar lite är konsumtionen av alkohol. Här uppger nämligen 26 procent att de ökat sin konsumtion, samtidigt som 20 procent anger att de minskat. Även konsumtionen av skräpmat, med godis inräknat, är relativt jämnt fördelat mellan ökning och minskning. 27 procent uppger att de konsumerar mer i den kategorin och 28 procent att de konsumerar mindre.

Undersökningen genomfördes i december 2020 och baseras på 18 997 intervjuer på 17 marknader.

Annons