Så hanterar fraktjättarna Kina: ”Vår verksamhet är stängd”

Coronaviruset slår mot logistiken.

Tidigare i veckan kunde vi avslöja att Postnord stoppar alla paket till Kina. Men hur gör egentligen konkurrenterna? Där har man inte varit riktigt lika drastiska, visar det sig. På DHL har man valt att sätta verksamheten på paus endast i utvalda regioner.

Det vi på DHL Express kan informera om är att i Hubei-provinsen, där bland annat Wuhan ligger, är vår verksamhet för närvarande stängd. I tillägg kan vår verksamhet också vara begränsad i vissa andra provinser och städer där restriktioner har införts, berättar Ann Berglund, kommunikationschef på DHL Express Sverige, för Ehandel och fortsätter:

Annons

Utöver det så är vår verksamhet öppen som vanligt, men däremot kan det innebära att det kan vara en viss fördröjning av leveranser till och från Kina.

"Inte påverkats nämnvärt"

Hos DB Schenker verkar det dock vara ”business as usual”. Logistikbolaget har lång erfarenhet av att frakta till och från Kina, bland annat med tåg. Och verksamheten ska vara snudd på oförändrad, trots coronavirusets grepp om landet.

I nuläget har våra transporter till och från Kina inte påverkats nämnvärt, meddelar Hanna Svebring, marknadschef på Schenker i Sverige, Danmark och Island, via mail.

Hos de amerikanska fraktjättarna UPS och FedEx har ett avtal förhandlats fram med piloternas fackliga organisation, som innebär att anställda piloter kan välja att inte flyga till Kina. De kan välja att ta obetald frånvaro, ta ut betalda sjukdagar eller att flyga en annan rutt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!