Så hittade Netonnet rätt betalmodell: ”Optimal balans”

"Fördelar bygga mycket på egen hand".

Igår fick vi på Ehandel veta hur tre e-handlare tänkt när de har valt betaltjänstleverantör. Men efter publiceringen hann det trilla in ytterligare ett svar. Nämligen från elektroniksäljaren Netonnet.

LÄS ÄVEN: Så väljer e-handlarna betalaktör: ”Väger tungt”

Annons

Så här säger Joakim Östlind, Head of E-commerce Sales på Netonnet, till Ehandel om saken.

Om man inte har interna it-resurser för att hantera stora komplexa projekt som en checkout är det fördelaktigt att välja en leverantör som erbjuder en helhetslösning med de viktigaste betalsätten integrerade. Det ger snabbare time to market och lägre initiala kostnader. Man överlåter dessutom till någon annan att oroa sig för att säkerheten är tillräcklig, säger han.

Behåller mer data

Har man däremot egna utvecklingsresurser och kan hantera en större initial kostnad, finns det fördelar med att bygga mer själv, tycker han.

Man behåller en större del av kunddatan och får generellt sett lägre transaktionskostnader, vilket lönar sig om man har ett stort antal transaktioner per månad.

Oavsett vilken väg man väljer att gå så är kundupplevelsen av högsta betydelse. Kunderna har idag höga krav på att det går snabbt och enkelt att genomföra sitt köp.

En alltför krånglig checkout med många steg, låg prestanda eller avsaknad av vissa betalsätt kan få kunden att vända sig till konkurrenten, säger Joakim Östlind.

Vilken betallösning har ni valt och varför?

Vi har valt att bygga vår egen checkout och har byggt egna integrationer för kortbetalning och Swish. För faktura och delbetalningar samarbetar vi med Resurs Bank. Detta ger oss en optimal balans där vi behåller kontrollen över stora delar av vår kunddata och kommunikationen med våra kunder.

Annons

Samtidigt som vi inte behöver hantera den faktiska kreditaffären med den risk och de utmaningar som det innebär. Vi sitter inte heller i knät på en stor aktör som styr villkor och priser utifrån egna preferenser.

Snabbt och enkelt – framför allt!

Oavsett vilken väg man väljer att gå så är kundupplevelsen av högsta betydelse, betonar han,

Kunderna har idag höga krav på att det går snabbt och enkelt att genomföra sitt köp. En alltför krånglig checkout med många steg, låg prestanda eller avsaknad av vissa betalsätt kan få kunden att vända sig till konkurrenten, avslutar Joakim Östlind.

Annons