Så hjälpte SEO hjältarna e-handlare under pandemin

Sedan vi kastade oss framstupa in i SEO branschen i Mars 2021 har vi tagit många steg, både framåt och bakåt. Två medarbetare har blivit till 12, noll kunder har blivit till över 200 och massor av gratismånader har delats ut. Under 2022 kommer vi att göra  allt för att öka våra siffror, gärna på alla fronter. Men hur gjorde vi egentligen för att ta oss dit vi är idag på under ett år?

Att etablera sig som företag på internet idag är inte det lättaste, men från första början har vi alltid varit överens om en sak: Vi är här för att revolutionera. Trots att SEO-branschen funnits i knappt 25 år har den redan hunnit bli utdaterad. Marknadens mörkare hörn präglas av överpriser, låsta avtal och alltigenom dålig kommunikation. Ett fokus hos oss har därför varit att försöka motverka denna trend, ta extra väl hand om våra kunder och bygga samarbeten som lönar sig både på kort och lång sikt. Vi vill att våra kunder ska vara hos oss för att de själva vill det, och inte på grund av en onödigt lång bindningstid. 

En utav våra starkaste strategier är tillgänglighet. Vi vill alltid att SEO Hero ska vara ett möjligt alternativ, så att alla företag oavsett storlek och budget ska kunna få hjälp med att förbättra sin digitala synlighet. Alla våra medarbetare är passionerade när det kommer till digital marknadsföring, på ett eller annat sätt. Att däremot ansluta sig till en bransch med skyhöga priser, och för vissa helt oförståeliga tillvägagångssätt, kände vi oss mindre sugna på. Det är ingen ovanlighet att de etablerade monsterbolag som finns på marknaden idag tar extrema överpriser. På så vis blir det allt svårare för småföretagare och nystartade webbutiker att satsa på sin SEO, och tanken på det fick oss att börja klura på vad vi kunde göra för att stå ut från mängden. 

Hjälpte oss själva genom att hjälpa andra

Sedan dag ett har vi lagt ett stort fokus på att se över våra priser och planera dem med försiktighet. Med tanke på det rådande läget ute i världen förstod vi att företagare över hela Sverige, nu mer än någonsin, skulle behöva förlita sig på internet och e-handel. Priserna blev därför pressade i botten, och det var verkligen en “vinna eller försvinna”-situation som infann sig. Allt var ovisst och osäkert, men vi valde att hela tiden lyssna på vår intuition och se var den tog oss. Och oj vad glada vi är idag för att vi faktiskt vågade!

Två medarbetare blev till tre som blev till fem som blev till sju, samtidigt som vår kundbas klättrade långsamt uppåt. Det långsamma klättrandet blev dock kortvarigt, då intresset för våra tjänster växte häpnadsväckande snabbt. Nästan mirakulöst. Men hos oss finns inga mirakel, “bara” ett gäng personer med starka viljor som fick dröm att bli verklighet genom hårt arbete. Vi ville helt enkelt göra vårt och hjälpa andra i en tuff period, och i slutändan resulterade det i att vi under processen även hjälpte oss själva. 

Succé ett litet steg i taget

SEO Heros “origin story” har dock varit allt annat än att glida runt på en räkmacka. Även om succén hittade oss snabbt, har den gjort det ett litet steg i taget. Under vägens gång har vi fått bjuda på oss själva och gjort de uppoffringar som krävts. För att visa att vi menar allvar har vi dessutom valt att erbjuda vissa av våra tjänster gratis i en hel månad. Vi förstår att det finns tvivel, särskilt när ett bolag är så pass nystartat som vårt är. Genom att erbjuda våra kostnadsfria tjänster under en kort period får vi chansen att visa vad SEO Hero går för, samtidigt som kunden får möjligheten att prova på en tjänst.

Eftersom responsen varit så positiv kommer vi att fortsätta erbjuda gratismånader, både när det gäller Google Ads och SEO. Vi vet att det säkert finns många som är nyfikna kring hur det fungerar, och vi är glada över att kunna ge en möjlighet att testa utan att behöva spendera ett enda öre. Detta samtidigt som vi vill informera så mycket som möjligt om våra tjänster, vad de innebär och varför vi gör som vi gör. För oss är det otroligt viktigt att våra kunder ska få veta exakt vad det är de betalar för, något som tyvärr inte är alltför vanligt i denna branschen. Det har varit som en dröm att få se hur våra nya, fräscha ideér sakta tagit form. Inte bara det, de har även fungerat riktigt bra! 

SEO Hero är en utbildande byrå

Vi brukar säga att SEO Hero är lite utav en utbildande byrå, vilket är ytterligare ett område där vi står ut från de flesta konkurrenter. Att vara en utbildande byrå innebär att vi lär våra kunder samtidigt som vi utför vårt arbete. Vi har inkorporerat lärandet i vårt arbetssätt, där det ingår i varje medarbetares rutiner att informera om exakt vad vi gjort och vilka effekter som kan förväntas. 

Dessutom ingår obegränsad support i alla våra avtal, något vi gärna ser att kunden utnyttjar sig av. Kunskap leder till trygghet, och därför har vi valt att lägga rejält med fokus på just denna faktor. Med en bättre vetskap och större inblick i våra processer, blir det även lättare för våra kunder att själva komma med önskemål och påverka arbetet som utförs. Alla parter tjänar på ett ökat kunnande, särskilt i det långa loppet. 

Framtidsplaner och expansion

Idag består SEO Hero av hela 12 personer, där var och en av våra superhjältar har bidragit till vår framgång på sitt sätt med sina unika kompetenser. Vi har satt in ett skarpt sikte på 2022, och kan avslöja att vi har många spännande saker i kikaren inför kommande kvartal. De närmsta månaderna kommer vi att arbeta mot en stadig ökning av våra interna resurser, i form av nya ansikten, tjänster och kontor. Vi kommer bland annat att fortsätta erbjuda gratismånader för både sökmotoroptimering och Google Ads, och även rekrytera nya grymma tillskott till vårt team inom kort.

Här snackar vi däremot inte bara om den svenska marknaden, på SEO Heros tapet finns nämligen även en expansion till lillebror Norge. Som om inte det var nog planeras därutöver ett sprillans nytt huvudkontor för vår säljavdelning, på den soliga kusten i självaste Malaga. Det tycker vi ska bli både kjempegøy och helt fantástico! 

Är du nyfiken på SEO Hero, vill veta mer om våra tjänster eller bara lära känna oss bättre? Kom då ihåg att vi alltid finns en knapptryckning bort på www.seohero.se. Gratismånader med sökmotoroptimering och Google Ads kommer att finnas tillgängliga under 2022’s första månader. Behöver du eller någon du känner proffshjälp (helt gratis) är detta alltså ett ypperligt tillfälle att ta i akt. Du vet var du hittar oss!