Search
Search
Close this search box.

Sponsrat Innehåll

Så kan e-handlare öka sin försäljning genom rätt betallösning

I den konkurrensutsatta e-handelsbranschen kan valet av betallösning vara en viktig komponent för att boosta försäljningen. Fintechbolaget Qliro har länge varit en av de främsta aktörerna inom betallösningar för e-handlare. Nu delar de med sig av nycklarna till en lyckad betallösning och på vilket sätt det kan hjälpa e-handlare.

– En säker och smidig betallösning är central eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson, VD på Qliro, som haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar.  

Han utvecklar vidare: 

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader och lägga till nya betalsätt. Teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning, och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp för handlaren. 

Sju sätt som rätt betallösning kan boosta e-handeln 

För att förhöja kundupplevelsen liksom konverteringen finns det ett antal funktionaliteter en bra betallösning behöver ha enligt Qliro:

1.-Sömlös kundidentifikation

Att göra kundidentifieringen smidig i kassan gör att fler kunder slutför sina köp. 

2.-Lokala betalmetoder för ökad konvertering

Att erbjuda många populära betalningsalternativ för att möta kundernas olika preferenser leder till fler slutförda köp. Qliro supporterar relevanta betalmetoder för geografisk expansion med handlare som processar köp i över 100 länder i nuläget. För Norden erbjuds PayNow metoder såsom Trustly Express, Swish, Vipps, MobilePay och utanför Norden erbjuds som exempel iDeal för Nederländerna och PayPal. Qliro’s egna PayLater alternativ har en unik kundresa med fullt fokus på att skapa lojala kunder för ehandlarna.

3.-Teknisk stabilitet

Hög teknisk stabilitet av betallösningen är essentiellt. Qliro Checkout har 99,99% upptid och hög prestanda som klarar av kraftiga volymökningar vid försäljningstoppar. 

4.-Flexibel och användarvänlig kassa

En kundvänlig design som gör det enkelt för kunden att få överblick över betal- och fraktalternativen samt möjlighet att välja färg och form på olika element i kassan förbättrar kundupplevelsen. 

5.-Flexibel leveransmodul integrerad i checkoutflödet

För att göra köpupplevelsen så sömlös som möjligt är det en fördel att ha leveransmodulen i checkoutflödet. Med Qliro Checkout kan e-handlaren bestämma i vilken ordning fraktalternativen ska presenteras, vad man som handlare vill ta betalt för de olika fraktalternativen samt förtydliga om fraktalternativen är exempelvis mer miljövänliga eller extra snabba.

6.-Smart upsell funktionalitet 

Merförsäljning kan drivas även efter avslutat köp genom smart upsell funktionalitet efter lagd order. Med Qliro checkout har det visat sig kunna öka försäljningen med mellan ca 3-9%. 

7.-En efterköpsupplevelse som skapar lojala kunder

Efterköpsupplevelsen är minst lika viktig som själva köpupplevelsen. Det ska vara enkelt för kunden att hitta sin faktura och betala den i tid. 

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas, understryker Christoffer Rutgersson.

Att få lättillgänglig hjälp när det behövs och en betalpartner som gör slutkunderna mer än nöjda ska inte underskattas. På fintech-bolaget Qliro jobbar man aktivt med sin kundservice.

Vi är stolta över vår prisbelönta kundservice* och höga NKI som slår branchindex (91% vs 85%**) och jobbar väldigt aktivt med både handlar och konsumentsupport säger Christoffer. 

Tydlig plan för fortsatt framgång

– Vi ser ett behov på marknaden efter en betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass som driver försäljning och återkommande kunder för e-handlare. Vi har ambitionen att skapa just detta genom Qliro, avslutar Christoffer Rutgersson. 

* Brilliant Awards – Customer experience
** COPC, Customer Operations Performance Center, en internationell kvalitetsstandard för kontaktcenter.

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!